Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Abraham Cruzvillegas

Født i Mexico, 1968.

Bor og arbejder i Mexico City.

 

Balbuceos infratonales para Francisco José Múgica, 2017

Bomuldsfiskenet, reb, duefod, to røgede scamorza-oste
Tilhører kunstneren og Galerie Chantal Crousel, Paris


Balbuceos infratonales para Gertrudis Bocanegra, 2017

Nylonfiskenet, nylonreb, duefod, øl
Tilhører kunstneren og Galerie Chantal Crousel, Paris

 

Balbuceos infratonales para Casimiro Leco, 2017

Bomuldsfiskenet, reb, duefod, tørret pølse
Tilhører kunstneren og Galerie Chantal Crousel, Paris

 

Om værket

Er de traditionelle erhverv ved at forsvinde? Tre fiskenet hænger ned fra loftet og rammer jorden som florlette, gennemsigtige kjoler. I toppen af de tre net ses forskellige fundne objekter, der ligner drivgods fundet på stranden: en ølflaske, indtørrede duefødder, en røget pølse og en italiensk scamorza-ost. Hvert net er unikt og håndlavet med klare referencer til de gamle håndværkstraditioner i Mexico og fremstår som sådan meget langt fra den moderne fiskeindustris masseproducerede fiskenet. Værktitlerne og kunstnerens sammensætning af de forskellige materialer er små nøgler til værkerne. De tre titler hylder tre forskellige mexicanske frihedskæmpere. Gertrudis Bocanegra (1765 -1817) kæmpede som højtuddannet kvinde inspireret af de store tænkere bag den franske revolution for den oprindelige befolknings rettigheder under den mexicanske frihedskrig. Francisco José Múgica (1884-1954) var en militant revolutionær mexicansk politiker, der deltog i udformningen af den mexicanske forfatning af 1917. General Casimiro Leco (1889-1918) var en mexicansk partisan og folkehelt, der kæmpede i bjergene under den mexicanske revolution (1910-1920), blandt andet for at bevare det oprindelige folks ret til jorden.

 

Installationen her viser noget så simpelt som fiskenet, der repræsenterer et af klodens ældste erhverv. Det lokale udgangspunkt i Mexico og de mange kulturelle referencer, der er i værket, sættes ind i et finmasket net af betydninger, der peger på mere almene og langt mere komplekse samfundsmæssige tematikker såsom social udsathed, migrationen på tværs af verdenshavene, klima- og miljøudfordringer samt den stigende ulighed i den globaliserede verden.


Perspektivering

Rammerne for arbejdskraften verden over er meget forskellige, ligesom der findes mange forskellige grunde til, at mennesker arbejder. For mange i den vestlige verden handler arbejdet ofte om prestige, mening eller en god løn, hvorimod det for andre ganske enkelt handler om overlevelse. Selvom det økonomiske sikkerhedsnet i Danmark langsomt er blevet forringet, har vi dog et sikkerhedsnet, der kan gribe os, hvis vi mister vores arbejde. Det er et sikkerhedsnet, der ikke eksisterer overalt i verden, hvor det at miste sit arbejde, sit eksistensgrundlag, kan have massive konsekvenser. Et bæredygtigt arbejdsliv – bedre arbejdsmiljø og balance mellem arbejde og fritid – er derfor ikke kun et fokus, der gælder for individet, det er også et spørgsmål om at ændre vores opfattelse af vækst, forbrug, menneskerettigheder, globalisering og miljø.