Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Alex Da Corte – Chelsea Hotel No. 2 (2010)

Da en ung Alex Da Corte flyttede til New York, stiftede han bekendtskab med værker af kunstnere som Andy Warhol (1928-1987) og Claes Oldenburg (1929-), hvis nyskabende tilgang til verden omkring dem, sammen med filmskaberen David Lynch (1946-), gjorde et uudsletteligt indtryk på den unge kunstner. Inspireret heraf udviklede Alex Da Corte sit særegne kunstneriske udtryk, der med rod i en konceptuel tilgang spænder over maleri, skulptur, installation og video. Da Cortes værker består af surreelle scener såvel som velkendte hverdagsobjekter, der i samspil udgør kunstnerens undersøgelse af emner som forbrug, popkultur, mytologi og litteratur.

 

Videoværket Chelsea Hotel No. 2 rummer et væld af associative spor, hvoraf Leonard Cohens (1934-2016) berømte sang, som udgør værkets soundtrack og titel, udgør ét. I sig selv afstedkommer brugen af denne sang associationer til det ikoniske Chelsea Hotel beliggende på Manhattan i New York, som gennem dets næsten 140 år lange historie har huset et hav af berømte forfattere, musikere, skuespillere og kunstnere i kortere og længere perioder, herunder Leonard Cohen selv, der mens han boede på hotellet i 1968 havde en affære med musikeren Janis Joplin (1943-1970), som blev den direkte anledning til den ikoniske sang. Med Cohen som lydbillede ser vi i Alex Da Cortes film to hænder, på skift dækket af mel, folie, tape og skidt, udføre forskellige handlinger: De stabler toastbrød, åbner sodavand, klemmer ketchup ud og så videre. Selvom det er video, besidder værket en kolossal stoflighed, og vi præsenteres for en mangfoldighed af teksturer, farver og materialer, der tilsammen udgør kunstnerens palette.

 

When the young Alex Da Corte moved to New York, he became acquainted with works by the likes of Andy Warhol (1928-1987) and Claes Oldenburg (1929-). Together with the filmmaker David Lynch (1946- ), these innovative artists made an indelible impression on the young artist. On the basis of this inspiration, Alex Da Corte developed his distinctive artistic expression, which, rooted in a conceptual approach, encompasses painting, sculpture, installation and video. Da Corte’s works feature surreal scenes and familiar everyday objects, which together constitute the artist’s examination of topics such as consumption, popular culture, mythology and literature.

 

The video work Chelsea Hotel No. 2 features a wealth of associative clues: one of which is Leonard Cohen’s (1934-2016) famous song, from which the soundtrack and title come. The use of the song in itself evokes the iconic Chelsea Hotel in Manhattan, New York, which throughout its nearly 140-year history has housed a myriad of famous writers, musicians, actors and artists who lived there for various periods of time. They include Leonard Cohen. While staying in the hotel in 1968, he had an affair with the musician Janis Joplin (1943-1970): the inspiration for the iconic song. With the Cohen soundtrack playing, Alex Da Corte’s film shows two hands, covered alternately in flour, wrap, tape and dirt, doing various things: stacking toast, opening fizzy drinks, squeezing ketchup etc. Even though it is a video, the work possesses a colossal materiality, introducing us to a diversity of textures, colours and materials, which together constitute the artist’s palette.