Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Eric Fischl – Birth of Love (second edition) (1989)

Eric Fischls malerier fra 1980’erne baserer sig på en figurativ og nyrealistisk stil med et fortællende indhold, der tematisk kredser om de amerikanske forstæder. Ofte er billederne præget af en foruroligende eller erotisk undertone. Det er også tilfældet i denne store komposition, Birth of Love, hvor en mørk, voyeuristisk og tredelt scene – som et triptykon eller en altertavle – præsenterer os for det amerikanske forstadsliv, hvor der hverken ånder fred eller idyl. I midterpartiet rejser en oplyst nøgen kvinde sig fra bagklappen af en bil, i hvad der kan minde om en erotisk opstandelsesscene. I venstre sidefløj konfronteres vi med tre børn, der sørger over familiens døde hund, og i højre sidefløj ses et mørklagt hus med den typiske amerikanske veranda. Med brug af kraftige kontraster mellem lys og skygge, samt et tydeligt symbolladet indhold, fremstår scenen som en dramatisk afsløring af forstadslivet skyggesider. Værker som dette udspringer af Fischls egen personlige fortælling som barn i en forstad på Long Island, hvor gardinerne blev trukket for, for at skjule familiehemmelighederne, herunder moderens alkoholmisbrug. Dét og traumet over moderens selvmord i 1970 har dannet udgangspunkt for flere af Eric Fischls gengivelser af den amerikanske middelklasses forstadsliv, hvor sociale tabuer lurer bag de ellers umiddelbart pæne facader.

 

Eric Fischl’s paintings from the 1980s are based on a figurative, neo-realistic style with a narrative content, the theme of which is suburban America. The pictures often feature a disturbing or erotic undertone. This is certainly the case in this large composition, Birth of Love, in which a dark, voyeuristic, three-part scene – like a triptych or altarpiece – presents a slice of suburban US life, with no hint of peace or idyll. In the middle section, an illuminated naked woman is rising from the boot of a car in a kind of erotic resurrection scene. The left-hand section confronts us with three children mourning the death of the family dog, while the right-hand section features a darkened house with a typical American porch. Using powerful contrasts between light and shadow and heavily symbolic content, the scene is a dramatic revelation of the shadowy aspects of suburban life. Such works stem from Fischl’s own personal narrative as a child in a suburb of Long Island, where the curtains were drawn to hide family secrets, including his mother’s alcoholism. Both this and the trauma of his mother’s suicide in 1970 formed the basis for several of Eric Fischl’s renditions of middle-class suburban life in the United States, with social taboos lurking behind the apparently neat façades.