Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Hito Steyerl

SocialSim, 2020

Single channel HD video and computer simulations Dancing Mania
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Donation fra Ny Carlsberg Fondet

 

Om værket

Hito Steyerl har skabt en kompleks og forførende videoinstallation, der ligner en sammenblanding af et interaktivt videospil og en klubscene. Uniformerede avatarer vrider sig rundt som styret af en usynlig kraft. Kompleksiteten er til stede på flere planer, visuelt som indholdsmæssigt. Værket udforsker den sociale ubalance i verden, opstået som en reaktion på den mængde af information vi lever og arbejder med – fra de sociale medier, digitale netværk, nyheder med mere. Kravet om information vises i værket i form af en manisk dans. En dans, der er foranlediget af en social, politisk og sundhedsmæssig krise, der har forandret vores måde at arbejde og leve på. Værket genskaber massepsykosen fra middelalderen kendt som sanktvejtsdans eller Skt. Vitus’ dans, hvor mennesker dansede sig selv til døde. Dansen, som vi her involveres i, er skabt på basis af information og statistiske data, herunder antallet af pandemi benægtere, autonome politipatruljer, demonstrationer, konspirationsteorier med mere. Alle parametre, der påvirker, regulerer og forstyrrer samfundet og den menneskelige adfærd.


I videoinstallationens inderste rum vises en film med en tydelig fortælling. Æstetikken låner fra lige dele computerspil, en Tv-serie, en dokumentar og et simuleringsprogram. Handlingen tager afsæt i mysteriet om det forsvundne kunstværk ”Salvador Mundi” af Leonardo da Vinci, der trak overskrifter som verdens dyrest solgte maleri auktioneret i 2017. Eftersøgningen af maleriet fører politiet ind på et kunstmuseum, hvor kunstværkerne har overtaget magten og har efterladt de ansatte uden arbejde. Værkerne har overtaget kontrollen over egen skæbne, da menneskene er underlagt både en løbsk markedslogik, en global pandemi og optøjer i gaderne. Menneskets skæbne er nu i hænderne på en algoritme i en endeløs krise.


Mennesket har lidt et totalt kontroltab. Med både humor og kritisk dybde skildrer Steyerl samfundet på kanten af kaos og social ubalance. Den nye verdens frelser er en ”deux ex machina” (gud er maskinen), en kunstig intelligens.

 

Perspektivering

Hos Hito Steyerl bliver vi præsenteret for en dystopi, hvor teknologien har taget over, og mennesket ikke længere har kontrol over maskinerne. Hun skildrer en tid, hvor kunst i højere grad er et spørgsmål om pris, hvor kunstverdenen bliver digital, hvor politi og demonstranter mødes i voldsomme sammenstød, og hvor en dødbringende virus er over os. Mennesker, samfund, vores arbejdsliv og sågar museer er alle underlagt de samme teknologiske, økonomiske og politiske strukturer og er en del af den nye digitale sociale virkelighed.