Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Malcolm Morley – Los Angeles. Yellow Pages (1971)

Los Angeles Yellow Pages viser forsiden af en af Los Angeles’ telefonbøger. En stor, mørk revne kiler sig op gennem det vibrerende motiv og ender indskrevet i to geometriske cirkler. Storbyen revner symbolsk, som blev den ramt af et jordskælv, hvor epicentret netop er byens centrum. Malcolm Morley flyttede fra London til New York i 1958, hvor han mødte kunstneren Barnett Newman (1905-1970), under hvis indflydelse han malede en række minimalistiske værker bestående af horisontale sorte og hvide bånd. Senere mødte han Andy Warhol (1928-1987) og Roy Lichtenstein (1923-1997), og med afsæt i deres kunst opnåede Morley sin egen helt karakteristiske malemåde. Med afsæt i den såkaldte ’fotorealisme’ eller ’ekstrem realisme’ udforsker hans værker en række fotografisk præcise gengivelser af figurative temaer hentet ud af massemedier og andre massefænomener som fx turisme. Sammenkoblingen af billed- og tekstelementer og Morleys fokus på maleriets objektkarakter har været gennemgående i hele hans kunstneriske produktion, men hvor han tidligere lod sine værker tage deres udspring i den fotografiske gengivelse af virkeligheden, står hans malerier fra 1970’erne mere ekspressive og dramatiske, mere pastost malede og ofte med en undertone af samfundskritik.

 

Los Angeles Yellow Pages features the cover of one of Los Angeles’ phone directories. A large, dark crack works its way up through the vibrating motif, culminating in two geometric circles. The city is cracking symbolically, as if hit by an earthquake, the epicentre of which is the city centre itself. Malcolm Morley moved from London to New York in 1958, where he met the artist Barnett Newman (1905-1970). Under the latter’s influence he painted a series of minimalist works consisting of horizontal black and white strips. He later met Andy Warhol (1928-1987) and Roy Lichtenstein (1923-1997) and, inspired by their art, arrived at his own distinctive way of painting. Based on so-called ‘Photorealism’ or ‘Extreme Realism’, his works explore a number of photographically accurate reproductions of figurative themes taken from mass media and other mass phenomena such as tourism. The interconnection of pictorial and textual elements, and Morley’s focus on the object nature of the painting pervaded his entire artistic oeuvre. However, whereas early on his works originated from the photographic representation of reality, from the 1970s his works became more expressive and dramatic. The painting technique itself is more impasto and the works often feature an undertone of social criticism.