Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Melik Ohanian

Født i Frankrig, 1969. Bor og arbejder i Paris og New York.

 

Girls of Chilwell – Suspended Acting #1, 2014
Girls of Chilwell – Suspended Acting #2, 2014
Girls of Chilwell – Suspended Acting #3, 2014

Skulptur i gips og blandede materialer
Courtesy of the artist and Galerie Chantal Crousel, Paris

 

Om værkerne

De tre skulpturer fremstår smukke, hvide og rene i højpoleret gips. De ligner umiddelbart klassikkens marmorskulpturer og deres fremstilling af antikkens guder og helte, men ved nærmere eftersyn viser det sig at være kvinder i arbejdstøj. Den ene rækker et værdifuldt objekt op mod lyset, der viser sig at være en bombe. En anden står koncentreret og fylder med en påfyldningsske samme type bombe op med krudt. Værket Girls of Chilwell af den franske kunstner Melik Ohanian kan ses som en hyldest til de arbejdende kvinder under første verdenskrig. De står i deres kedeldragter som repræsentanter for de arbejdere, der blev dræbt under eksplosionen på den nationale ammunitionsfabrik i Chilwell i England i 1918. En fabrik, hvor mange kvinder arbejdede.
Melik Ohanian beskæftiger sig ofte med arbejderklassen og deres sociale forhold. Hans værker spænder fra filmiske værker af strejkende havnearbejdere i Liverpool til skulpturelle værker af arbejderkulturens mænd og kvinder i poleret gips. Bearbejdningen af gipsen får det til at ligne dyrt marmor, som traditionelt set har været brugt til at skabe skulpturer i.


Perspektivering

Rent kunsthistorisk har hyldesten til arbejderen ofte været forbundet med propaganda og dårlig kunst, f.eks. i datidens Østblok eller under anden verdenskrig, eller når kunsten er blevet spændt for en partipolitisk vogn. Dette har dog ændret sig, og i dag er der generelt en stigende og ny interesse for at beskæftige sig med det arbejdende menneske.

 

Selvom der eksisterer et arbejdshierarki i dag, der placerer vidensarbejdere højere på rangstigen end håndværkere, er hierarkiet dog ikke så entydigt i kunsten. Ser vi tilbage på 1800- og starten af 1900-tallet, findes der utallige afbildninger af arbejdere på fabrikker, fiskere og embedsmænd, mens kunstnerne kun i meget få tilfælde portrætterede kontormedarbejderen og mellemlederen.