Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Robert Longo – Untitled (Men in the Cities) (1981)

Dette værk er en del af den New York-baserede kunstner Robert Longos indflydelsesrige serie Men in the Cities bestående af 60 såkaldte ’hyperrealistiske’ tegninger, der blev udført i årene 1977-1983. Serien portrætterer unge, smartklædte mænd og kvinder iført businesstøj og fanget i overdrevne og forvrængede poseringer, som var de midt i et fald eller en vild, løssluppen dans til tonerne af tidens punkrock. I dette værk ses en kvinde, hvis formelle påklædning står i stærk kontrast til måden, hun vrider sig på i den dramatiske posering – måske som et billede på en stærk følelsesudladning, der vrænges ud og bryder med det pæne ydre. Robert Longo fandt inspirationen til Men in the Cities i slutscenen af filmen The American Soldier (1970), hvor to gangstere uventet bliver skudt og ser ud til at danse i det øjeblik, deres kroppe falder til jorden. Fascineret at det fatale øjebliks teatralitet ønskede Longo at fange, hvordan en krop kunne se ud efter at være blevet ramt af en kugle. Som model for de dramatiske bevægelser og positurer brugte Longo sine venner – herunder Cindy Sherman (f. 1954), der ligesom Longo selv er en del af Pictures Generation – som blev fotograferet, mens de blev ramt af tennisbolde eller overrasket af høje lyde. Hermed kunne Longo indfange overraskelsens dramatiske øjeblik og efterfølgende overføre dem til sine store tegninger. Robert Longos serie Men in the Cities betragtes i dag som ikoniske værker fra 1980ernes New York og indgår sågar i den amerikanske kultfilm American Psycho fra 2000, hvor et par af Longos litografier hænger i hovedpersonen Patrick Batemans lejlighed.

 

This work is part of the New York-based artist Robert Longo’s influential series Men in the Cities, which consists of 60 so-called ‘hyperrealistic’ drawings, which he made between 1977 and 1983. The series portrays young, smartly dressed men and women wearing business clothes and trapped in exaggerated, distorted poses, as if falling or dancing crazily and unrestrainedly to contemporary punk rock. This work features a woman, whose formal attire is in stark contrast to her dramatic, twisted pose. Maybe it is an image of a letting off steam and breaking out of her neat exterior. For Men in the Cities, Robert Longo drew inspiration from the final scene of the film The American Soldier (1970), in which two gangsters are unexpectedly shot and appear to be dancing as their bodies drop to the ground. Fascinated by the theatricality of this fatal moment, Longo wanted to capture what a body might look like after being hit by a bullet. As models for these dramatic movements and poses, Longo used his friends, including Cindy Sherman (b. 1954), who like Longo is part of the Pictures Generation. He photographed his models while being hit by tennis balls or startled by loud noises. This enabled Longo to capture the dramatic moments of the surprises and then transfer them to his large drawings. Today, Robert Longo’s series Men in the Cities is regarded as one of the iconic works of 1980s New York. It is even part of the American cult film American Psycho (2000), in which a couple of Longo’s lithographs are hanging in the apartment of the main character, Patrick Bateman.