Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Robert Rauschenberg – Untitled (First Apollo Landing) (1965) + Sky Garden (1969)

Forventningernes spænding omkring rumrejser og målet om at indtage verdensrummet prægede i høj grad 1960’erne, hvilket kulminerede med den amerikanske månelanding i 1969. Robert Rauschenberg udførte flere værker, der rapporterer om faktiske forhold og netop kredser om denne amerikanske præstation. Værket Untitled (First Apollo Landing) fra 1965 skildrer amerikanernes første ubemandede månelanding i 1965, der var en teknologisk bedrift og i nationens egen retorik et civilisatorisk fremskridt. I Rauschenbergs værk ser vi foruden den slørede rumkapsel det amerikanske nationalklenodie og magtsymbol ørnen, gengivet væltet og vendt rundt. Værket er derved langt fra heroiserende.

 

Værket Sky Garden fra 1969 blev til som følge af en invitation fra det amerikanske rumagentur NASA, der med ønsket om at tilgængeliggøre deres bedrifter for offentligheden inviterede en række kunstnere til at udforske emnet. Robert Rauschenberg rejste således til Florida for at være vidne til lanceringen af Apollo 11-missionen og blev efterfølgende forsynet med de relaterede diagrammer, kort og fotografier, som han brugte til at skabe Stoned Moon-serien bestående af 34 litografier, hvoraf Sky Garden er det mest monumentale. I værket antydes de følelser af forundring og ængstelse, der for mange knyttede sig til forholdet mellem menneske og teknologi i denne historiske periode. Begge værker er eksempler på Rauschenbergs insisteren på virkeligheden og tiden som den direkte anledning til kunstværket: ”Det er i dag, der skaber værkerne”, som Rauschenberg allerede formulerede ved sin karrieres begyndelse.

 

The 1960s were dominated by the excited anticipation of space travel and the goal of conquering space. The culmination was the US moon landing in 1969. Robert Rauschenberg made several works that report the facts and look at the feats of the United States. Untitled (First Apollo Landing) (1965) depicts the  first US unmanned moon landing in 1965 – a technological achievement and, in the nation’s own rhetoric, a step forward for civilisation. In addition to the blurry space capsule, Rauschenberg’s work features the national treasure and national symbol – the eagle – toppled and on its side. In other words, the work is far from having any heroizing agenda.

 

Sky Garden (1969) was the result of an invitation from the US space agency, NASA. Wishing to make their enterprises accessible to the public, they invited a number of artists to explore the subject. So, Robert Rauschenberg travelled to Florida to witness the launch of the Apollo 11 mission and was subsequently provided with the related diagrams, maps and photographs, which he used to create Stoned Moon, a series of 34 lithographs, the most monumental of which is Sky Garden. The work alludes to the feelings of amazement and anxiety that many people associated with the relationship between humankind and technology during this historical period. Both works are examples of Rauschenberg’s insistence that it was reality and time that gave rise to the work: “It is today that creates the works”, as Rauschenberg had already put it at the start of his career.