Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Torben Ribe

Født i Danmark, 1978. Bor og arbejder i Vordingborg.


Untitled (Jobcenter), 2019

Akryl, papir og blyant på lærred, tryk på fleecetæppe, TV-fod

 

Untitled (Mig og min angst / Jobcenter Esbjerg), 2019

Tilhører kunstneren.

 

Om værket

Torben Ribes kunst ligner et stykke hverdag i form af et TV og så alligevel ikke. På en TV-fod er monteret ‘malerier’, der består af en mellemting mellem løsrevne dele og efterladte papirstykker fra virkeligheden og noget, der ligner abstrakt kunst med en klar form og farveholdning. Tilsammen udgør det en slags hverdagskitsch.


Ribe har lavet en kunstnerisk fortolkning af jobcentret som en velkendt lokalitet i vores samfund. Små udklip eller reklamer er påklistret, f.eks. ordene ‘mig og min angst’. Angsten for hvad, kunne man med rette spørge; værket giver ingen lette svar, men skildrer først og fremmest en tilstand, hvor det mentale sammenbrud lurer under den umiddelbart pæne overflade.   

 

Torben Ribes kunstneriske arbejde undersøger ofte sammenhængen mellem daglig æstetik og kunstværk. Ribe er interesseret i, hvordan malede, kommercielle og private billeder påvirkes af det indbyrdes forhold mellem dem, og hvor langt denne indflydelse fra hverdagen rækker helt ind i det ellers abstrakte og i øvrigt forestillingsløse rum.

 

Måske netop derfor udgør værkerne så fine portrætter af oplevelser på landets jobcentre – en konkret, virkelig oplevelse og samtidig så abstrakt og langt fra virkeligheden.

 

Perspektivering

Via den dobbelttydige æstetik undersøger Ribe sammenstødet mellem hverdag og kunst og kontrasten mellem det ‘rene’ kunstværk og den mudrede socialpolitiske virkelighed omkring selve arbejdet som kunstner. For i virkeligheden er de fleste dage i en kunstners atelier, som i så meget andet arbejde, fyldt med hyppige afbrydelser og distraktioner, udsættelser, materielle ønsker og frygt af forskellig art. Ved at inkludere disse vilkårlige bagateller som en form for force majeure formidler Ribe ikke bare samtidskunstens usikre forhold til samfundet; han formidler også de store modsætningsforhold i arbejdslivet gennem mødet mellem moderne abstrakte billedformationer på den ene side og forbrugets æstetik og livets ulidelige mange tilfældigheder på den anden.