Maleri (olie på lærred)
180,0 x 120,0/120,5 cm
Social Dream Painting, 1998
Maleri (olie på lærred)
250,0 x 300,5 cm
Everything for Nothing 1-6, 1997
Blyant og farvekridt på papir
256 x 158 cm
Courtesy Faurschou, langtidsdeponeret på museet
Theos drøm, 2008
Maleri (olie på lærred)
200 x 250 cm
Courtesy Faurschou, langtidsdeponeret på museet
Hundeelskeren, 2008
Maleri (olie på lærred)
150 x 180 cm
Courtesy Faurschou, langtidsdeponeret på museet
Michael Kvium (1955-) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1985. Igennem årene har han udstillet på museer og gallerier i Danmark og udlandet. Kvium er mest kendt for sine malerier, men har også lavet tegninger, gouacher, akvareller, skulpturer og performance- og filmprojekter. Sidstnævnte har han bl.a. udført i samarbejde med Christian Lemmerz, Ingunn Jørgstad og Sonny Tronborg i performancegruppen Værst.
Med inspiration fra bl.a. surrealismen, barokken og middelalderen og kunstnere som Caravaggio, Velasquez, Rembrandt, Goya og Odd Nedrum har Michael Kvium i malerierne fundet sit helt eget udtryk ved at fremstille det grimme, grumme og tabubelagte i den menneskelige eksistens - ifølge Kvium selv med inspiration fra hverdagen, men vel at mærke den del af hverdagen og livet, som man helst ikke vil tænke på. I værkerne præsenteres man som beskuer for død, drifter, pædofili, psykiske lidelser og mennesker, der ikke lever op til tidens gængse skønhedsidealer. Ved at billederne fremstår så groteske og absurde, rummer de en snert af humor, og ligesom surrealismen taler de til vores underbevidsthed, hvor virkelighed og fantasi ikke altid kan skilles ad.
Gennem de senere år har landskabet vundet indpas i Kviums maleri. Ikke som romantisk landskab i sin egen ret, men som kulisse for figurer og fugle. Fælles for motiverne er Kviums ærinde – kunsten skal ikke behage, men berøre, kommentere på og få os til at reflektere over vores indbyrdes forhold og vores behandling af naturen.
Form
Indhold
Budskab
Perspektivering
Kvium og surrealismen
Michael Kviums værker har flere paralleller til surrealismen. Se blandt andet på kroppen, stemningen, måden at afbilde mennesker på og deres indbyrdes forhold. Se f.eks. følgende værker fra museets samling:
Figurfremstillingen
Michael Kvium tager udgangspunkt i figurfremstillingen. Denne har igennem kunsthistorien været anvendt til mange forskellige formål. Bl.a. har kunstnere lavet selvportrætter, portrætteret deres familie, venner og betydningsfulde personer, fremstillet sociale problemstillinger eller skildret historiske, religiøse eller kulturelle begivenheder. Se eksempelvis på følgende værker fra KUNSTENs samling:
Blikket i kunsten
Øjnene og blikket har igennem kunsthistorien spillet en væsentlig rolle. Hvis man ser på blikket/øjnene i forskellige værker, vil man se, at det har forskellige funktioner. Blikket kan skabe kontakt og vise følelser mellem dem på billedet, eller det kan skabe kontakt og følelser mellem værk og beskuer. Øjnene kan også skabe en fornemmelse af overvågning. Betragt f.eks. følgende værker fra KUNSTENs samling:
Inden besøget er det altid en god idé at undersøge, om de enkelte værker er tilgængelige på museet.
Det grimme og det skønne
Michael Kviums billeder kan knyttes til et forløb om grimhed og skønhed. Hvilke forskelle og ligheder er der mellem Kviums afbildninger af mennesker og dem, man ser i modemagasiner, ungdomsserier og kunstværker fra andre perioder? Hvad opfatter vi som skønt? Hvad opfatter vi som grimt? Hvorfor? Har dette ændret sig igennem årene? Eleverne kan selv fremstille noget, som de forbinder med det skønne og det grimme. Eksempelvis tegning, maleri, collage, skulptur, video eller digitalfoto. Projektet kan dokumenteres med fotos til port foliomappen.
Krop og identitet
Efter museumsbesøget kan klassen arbejde med temaet krop og identitet.
Det androgyne
Klassen kan med udgangspunkt i Social Dream Painting arbejde med det androgynes betydning i kunstarter som billedkunst og musik. Se f.eks. på symbolikken.
Theos drøm
Eleverne kan lave et digt eller en novelle med udgangspunkt i værket Theos drøm. Hvem er Theo, og hvad drømmer han om?
Everything for Nothing 1-6
Hvilket af begreberne i værkerne er vigtigst? Naivety, love, knowledge, wisdom eller welth. Klassen kan diskutere dette i fællesskab.
Anmeld værket
Eleverne kan lave en skriftlig aflevering i form af en anmeldelse af et af værkerne, hvor de begrunder, hvorfor de mener, at værket er godt eller skidt.
Michael Kviums malerier kan i danskundervisningen analyseres i forhold til litterære værker. Se f.eks. nedenstående eksempler på lyrik og kortprosa. Her kan man bl.a. undersøge forholdet mellem afsender og modtager, om der er tegn, symboler og billedsprog, hvordan den stilistiske opbygning er, om der er eksempler på intertekstualitet eller parafrase over andre værker, samt hvilke temaer og budskaber værkerne rummer.
So Simple
Merete Pryds Helle En levnedsskildring (Brixvold, Jeppe & Hans Otto Jørgensen (red.): Kortprosa 1999, Arena & Lindhardt og Ringhof, 1999, s. 83):
Morten Nielsen Døden (Nielsen, Morten: Samlede digte, Gyldendal, 2002, s. 44):
Henrik Nordbrandt Hamlets stammen (Nordbrandt, Henrik: Besøgstid, Gyldendal, 2007, s. 10):
Michael Strunge Tiden (Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001, s. 102):
Social Dream Painting
Mads Brenøe Engang, som barn (Brixvold, Jeppe & Hans Otto Jørgensen (red.): Kortprosa 1999, Arena & Lindhardt og Ringhof, 1999, s. 33):
Jokum Rohde Dødningen (Brixvold, Jeppe & Hans Otto Jørgensen (red.): Kortprosa 1999, Arena & Lindhardt og Ringhof, 1999, s. 179):
Michael Strunge Folk er mærkelige (Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001, s. 418):
Ved at tage udgangspunkt i et af de foreslåede temaer vil materialet kunne anvendes til tværfaglige forløb som Almen Studieforberedelse. Der er bl.a. mulighed for at lave et projekt, der inddrager det visuelle fra billedkunst, det auditive fra musik og det kropslige fra dramatik og idræt. I forbindelse med musik på højniveau kan eleverne ligesom den elektroniske musiker Tone lægge musik og evt. tekst til et eller flere af værkerne. Se f.eks. følgende link for inspiration http://tonetone.org/. Eleverne kan i idræt, drama eller billedkunst anvende et eller flere af malerierne som udgangspunkt for et tableau vivant, dvs. en levende gengivelse af motivet på et af malerierne, hvor eleverne bruger sig selv og deres kroppe til at udtrykke sig med. Tableau vivant’erne kan dokumenteres med digitalkamera eller kameraet på mobiltelefonen. Malerierne kan anvendes i faget psykologi.
Brixvold, Jeppe & Hans Otto Jørgensen (red.): Kortprosa 1999, Arena & Lindhardt og Ringhof, 1999.
Faurschou, Luise (red.): Michael Kvium, udstillingskatalog fra Galleri Faurschou, 1995.
Gottlieb, Lennart (red.): Michael Kvium – Circus Humanus, udstillingskatalog fra Aarhus Kunstmuseum, 1997.
Gottlieb, Lennart: Michael Kvium - Malerier og motiver, Lindhardt og Ringhof, 2002.
Hessellund, Birgit (red.): Kunst – set med unge øjne, Horsens Kunstmuseum, 2000.
Hobolth, Nina og Signe Jacobsen (red.): Michael Kvium- Basic Rhythm Tegning, akvarel og gouache, udstillingskatalog fra Nordjyllands Kunstmuseum og Vejle Kunstmuseum, 1995.
Jeppesen, Michael: Overblik - 63 danske samtidskunstnere, Politikens Forlag, 2006.
Nielsen, Morten: Samlede digte, Gyldendal, 2002.
Nordbrandt, Henrik: Besøgstid, Gyldendal, 2007.
Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001.
Ørskou, Gitte og Michael Kvium m.fl. (red.): Michael Kvium - Jaywalking Eyes, udstillingskatalog fra ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2006.
http://www.kunstdk.dk/kunstner/michael_kvium/tekster/michael-kvium