Oplev det gribende fotoværk ”100 Jahre”, der i 101 portrætter skildrer hundrede års historie, fra babyen på 8 uger til kvinden på 100 år.
Hvordan ser 100 år ud? Og hvordan indkapsler man tidens gang?
Det giver den tyske konceptkunstner Hans-Peter Feldmann (1941-2023) sit bud på med værket 100 Jahre fra 2001. Værket udgøres af en serie sort/hvid fotografier, som skildrer 101 personer i alderen otte uger til hundrede år udstillet i et kronologisk forløb sammen med en buket friske blomster.
Under hvert foto er angivet fornavn og alder på de enkelte personer, hvormed hver person repræsenterer en alder og et øjeblik i livet. Serien begynder således med et portræt af den otte uger gamle Felina og slutter med et portræt af den 100 år gamle Maria Victoria.
De portrætterede personer tilhører alle Hans-Peter Feldmanns egen familie, vennekreds eller netværk, som han i en periode over tre år har fotograferet. Udgangspunktet for at tematisere tidens gang er med 100 Jahre altså både dybt personligt og følelsesmæssigt.
Selvom vi ikke kender de portrætterede personligt, så opstår der i mødet med fotografierne alligevel en umiddelbar relation og reaktion. Hver enkelt person repræsenterer sin egen historie, som vi kan forsøge at tyde, men mest af alt bringes de i spil, når vi sammenligner vores egen alder og sted i livet med dem vi ser. At følge serien rundt i ét samlet, sekventielt forløb fremkalder fysisk tidens gang.
Værket 100 Jahre er skabt mellem 1998 og 2000, og udgør et af Hans-Peter Feldmanns mest betydningsfulde værker. Værket indkapsler essensen af Feldmanns kunst, der udfordrer verden omkring os og opmuntrer os til at bemærke poesien i det hverdagslige.
Hans-Peter Feldmann (1941-2023) var en indflydelsesrig tysk konceptkunstner født i Düsseldorf, hvor han boede og arbejdede størstedelen af sit liv. Feldmann begyndte sin kunstneriske karriere i slutningen af 1960’erne under indflydelse af popkunsten, der benyttede sig af materiale hentet fra hverdage og populærkulturen som udgangspunkt for deres værker.
Gennem hele livet samlede Hans-Peter Feldmann alle mulige slags billeder – lige fra udklip fra magasiner og blade til hans egne fotografier – som blev samlet i et stort arkiv. Det dannede udgangspunkt for hans kunstneriske arbejde, der centrerede sig om at udfordre og rette opmærksomheden mod det umiddelbart velkendte i hverdagen – ofte på humoristisk vis.
Feldmanns kunstneriske virke var også præget af en kritisk indstilling til kunstverdenens kommercielle strukturer og de værdibegreber der knytter sig til kunst. Det udfordrede han ved blandt andet at udgive sine værker i usignerede og ubegrænsede oplag. Eller da han i 1980’erne trak sig helt fra kunstverdenen i næsten et årti samtidig med, at han forærede eller ødelagde alle de værker, han selv var i besiddelse af.
Hans-Peter Feldmann har udstillet på en række toneangivende internationale kunstinstitutioner og begivenheder, herunder Solomon R. Guggenheim Museum, MoMA, MoMA PS1 i New York, Lenbachhaus i München, Deichtorhallen i Hamborg, Museum Ludwig i Köln, Documenta 5 og 6, Venedig Biennalen, Walker Art Center i Minneapolis og Museo Reina Sofia. Feldmanns værker indgår i samlinger på bl.a. MoMA i New York, Hamburger Bahnhof i Berlin, The Art Institute of Chicago og Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk.
Værket 100 Jahre af Hans-Peter Feldmann kommer fra Louisianas samling. Udstillingen udspringer af det tætte partnerskab mellem Kunsten og Louisiana, som siden 2020 har haft til hensigt at udfolde potentialet mellem kunstmuseer og kunstsamlinger på tværs af Danmark.
Foto i top: Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk. Erhvervet med midler fra Augustinus Fonden.