Secondary navigation

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Christina Hamre, Uniformeret søvngænger, 2003
Forside

Efter KUNSTENs besøg - ideer til undervisning

Tidsforbrug med elever: 2-4 lektioner. Forberedelsestid for underviser: 1 time. Materialer: papir, ærtepose, iPads eller mobiler.

Arbejd med kunstværkerne

Harry Carlsson, Ustabil flegma, 1935

KUNSTEN fortæller om Harry Carlssons værk Ustabil Flegma

 

Baggrundsviden til kunstneren og kunstværket:

Harry Carlsson (1891-1968) debuterede som kunstner i 1919 med virkelighedsnære landskaber, portrætter og opstillinger. Gennem det følgende årti var han inspireret af meget forskellige kunstnere som Tintoretto, Breughel, Daumier, Cézanne, Matisse og Picasso. Efter en rejse til Göteborg og Stockholm i 1932 skete der dog en markant ændring i hans kunstneriske produktion. Indtrykkene fra denne rejse kom til udtryk i en række værker som SkumfantomerStockholm drømmer og Stockholm stiger op ad havet. Fra 1933 og frem var Carlsson rendyrket surrealist. Han sammensatte i sine billeder, som han kaldte ”plastiske billeder” og objekter, genkendelige elementer fra vidt forskellige områder  i nye og utraditionelle sammenhænge. Carlsson var sammen med andre kunstnere fra kunstnergruppen Linien med til at introducere surrealismen i Danmark. Karakteristisk for mange af hans værker er en underfundighed og grusom humor. Kendskabet til kunstnere som Salvador Dali, Max Ernst og Giorgio de Chirico, som han følte sig beslægtet med, satte tydelige spor i hans malerier.

 

Læs mere om Harry Carlsson her:

Harry Carlsson: Et geni kommer til verden, ca. 1934

 

Gå på opdagelse i Harry Carlssons maleri: Ustabil flegma

  • Associationsleg med modsætninger: rund/firkantet, foran/bagved, let/tung, mørk/lys, åben/lukket, grimt/smukt, svævende/stående, levende/død. Benyt ærteposen som talestok. Se videoklip: Mysterier 6 her. Benyt fx Padlet på Skoletube til at udtrykke Jeres associationer på en fælles væg.
  • Skriveøvelse: arbejd med modsætninger. Tag udgangspunkt i øjet på værket af Harry Carlsson: fx ”Før så jeg krig - ”Nu ser jeg fred”, ”Før så jeg mørke” – ”Nu ser jeg lys”. Se videoklip: Mysterier 7 her. Benyt fx Padlet på Skoletube.
  • Forestil dig, at du sidder på muren i maleriet. Skriv eller fortæl i ca. 10 min. den mystiske historie, der udspiller sig i motivet - hvad foregår der?
  • Lær farverne i maleriet på engelsk – også okker, hudfarvet og petroleumsblå. (Søg fx på Google).

Fælles mål for mellemtrin 4.-6. klasse

Billedkunst fælles mål efter 5. klassetrin:

Eleven kan:

  • Samtale omkring kunsten, anvende faglige begreber i forhold til kunstens indhold og form

Eleven har:

  • Tilegnet sig kundskab til undersøgelse og analyse af kunstens udtryk

Dansk fælles mål efter 6. klassetrin:

Eleven kan:

  • Tilegne sig kundskaber og færdigheder, der sætter ham/hende i stand til at ”fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster og andre udtryksformer ud fra både oplevelse og analyse
  • Desuden kan eleven finde og forholde sig til udtryk og værdier i andres udsagn og i tekster og andre udtryksformer

Matematik fælles mål efter 6. klassetrin:

Eleven har:

  • Viden om sammenhænge mellem plane og rumlige figurer
  • Viden om skitser og præcise tegninger

Eleven kan:

  • Gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser
  • Tegne rumlige figurer med forskellige metoder

Kilder:

  • Olga Dysthe: Dialogbaseret undervisning – Kunstmuseet som læringsrum, unge pædagoger, 2012
  • Kulturministeriet: Strategi for skolebørns møde med kunst og kultur 2014.
  • Bennyé D. Austring & Merete Sørensen: Æstetik og læring, grundbog om æstetiske læreprocesser, Hans Reitzel, 2006