Arbejd med kunstværkerne
Nikolaj Bendix Skyum Larsen: My Cat and I, 1999-2004
Baggrundsviden til kunstneren og kunstværket:
Nikolaj Bendix Skyum Larsen (1971-) har taget sin uddannelse på Chelsea College of Fine Art i London og Slade School of Fine Art i London. Skyum arbejder bl.a. med skulptur, videokunst og forskellige typer installationskunst, herunder lyd og lys. Han har endvidere optrådt med performances under navnet NBSL. Hans kunstneriske virke karakteriseres derfor af et bredt udsnit af udtryksformer og materialer. Skyums film befinder sig et sted mellem kunst og dokumentarfilm, ofte omhandlende filmiske portrætter, der undersøger mennesker fanget i politiske eller følelsesmæssige komplekse situationer. Igennem årene har han udstillet over det meste af verden, også på KUNSTEN.
Læs mere om og se mere af Nikolaj Bendix Skyrum Larsen her:
Nikolaj Bendix Skyum Larsen på Vimeo
I morgen er alt muligt - Peter Sommer/ Nikolaj Bendix Skyum Larsen
Gå på opdagelse i Nikolaj Bendix Skyum Larsens videoværk: My Cat and I
- Tag selfies med udstoppede dyr. Tænk over dit og dyrets ansigtsudtryk og kropsholdning. Upload dem i en fælles kanal på Skoletube og del med KUNSTEN DK. Se videoklip: Verden er en skueplads 5 her.
- Lav en video med mobiltelefon eller ipad, der varer ca. 2. min. med enten kæle-, kramme-, eller udstoppede dyr eller en sjov genstand (evt. hjemmearbejde). Upload filmene i en fælles kanal på Skoletube. Gennemgå dem på klassen.
- Find en bruger på Facebook eller Twitter, der gør sig til skue. Forklar hvordan og vurder hvorfor. Eks. politikere, musikere, kunstnere, meningsdannere, interesseorganisationer, bedsteforældre, forældre eller jævnaldrende osv.
Se KUNSTENs undervisningsmateriale om My Cat and I for yderligere inspiration:
Fælles mål for udskoling 7.- 10. klasse
Dansk fælles mål efter 9. klassetrin:
Eleven kan:
- Tilegne sig kundskaber og færdigheder, der sætter ham/hende i stand til at fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster og andre udtryksformer ud fra både oplevelse og analyse.
- Finde og forholde sig til udtryk og værdier i andres udsagn, i tekster og andre udtryksformer.
Samfundsfag fælles mål efter 9. klasse
Eleven har:
- Viden om sociale og kulturelle forhold, kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper.
- Viden om socialisering og identitetsdannelse.
Historie fælles mål efter 9. klasse
Eleven har:
- Viden om historisk udvikling og faktorer, der påvirker historisk bevidsthed.
Eleven kan:
- Forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Kristendom fælles mål efter 9. klasse
Eleven kan:
- Reflektere over etiske principper og moralsk praksis i mellemmenneskelige relationer
- Reflektere over sammenhænge mellem værdigrundlag og tydninger af tilværelsen
- Reflektere over centrale symbolers og ritualers betydning for menneskers liv
Idræt fælles mål efter 9. klasse
Eleven har:
- Viden om kroppens betydning for psyke og identitet
- Viden om udviklingen af normer, værdier og etik i idrætskultur
Eleven kan:
- Analysere fysiske og psykiske forandringer i forbindelse med kroppens udvikling
Kilder:
- Olga Dysthe: Dialogbaseret undervisning – Kunstmuseet som læringsrum, unge pædagoger, 2012
- Kulturministeriet: Strategi for skolebørns møde med kunst og kultur 2014
- Bennyé D. Austring & Merete Sørensen: Æstetik og læring, grundbog om æstetiske læreprocesser, Hans Reitzel, 2006
- Uvm.dk - fælles mål