Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Marilyn Minter – Green Pink Caviar (2009)

Marilyn Minters værker slører grænserne mellem fin- og lavkultur og trækker ofte på en æstetik præget af sex, glitter og glamour, der også karakteriserer pornografien. Det samme gør sig gældende for dette værk Green Pink Caviar, der kan betragtes som et lille filmisk statement. Som en lystfuld, grotesk og seksuel voyeuristisk hallucination ser vi her en mund og tunge, der kærtegnende glider hen over en glasplade og slikker et eller andet farvestærkt og klistret i sig. Det er som om munden og tungen forsøger at trænge sig igennem ind til det rum, hvorfra vi som beskuere betragter scenen, men det lykkedes ikke. I stedet står vi som beskuere udefra og betragter en voyeuristisk scene, der på intimiderende og konfronterende vis synes at henlede vores opmærksomhed på, hvordan vi ser, snarere end hvad vi ser på. Vi er ikke voyeurister, vi ser voyeurisme. Som et modstykke til dette filmværk har Minter lavet billboards, der har været placeret i Chelsea i New York, ligesom hun, som en af de første kunstnere, købte sig til dyre tv-reklamer for sin kunst. Minter betragtes i dag som en kunstnerisk aktivist, der gennem film, erotiske malerier og fotografier vedvarende afsøger grænserne for det indhold, som billeder kan være bærere af.

 

Marilyn Minter’s works blur the boundaries between highbrow and popular culture, often drawing on the sex, glitter and glamour that characterises pornography. This certainly applies to this work, Green Pink Caviar, which can be viewed as a small cinematic statement. Like a lustful, grotesque, sexual, voyeuristic hallucination, a mouth and tongue are caressing a glass plate and licking something colourful and sticky. It is as if the mouth and tongue are trying unsuccessfully to penetrate the space, from which we as spectators are viewing the scene. Instead, we are spectators, contemplating a voyeuristic scene, which intimidatingly and confrontationally seems to direct our attention to how we see, rather than what we are seeing. We are not voyeurs. We are watching voyeurism. As a counterpart to this film work, Minter has made billboards that were put up in Chelsea, New York. She was also one of the first artists to buy expensive TV advertising spots for her art. Today, Minter is regarded as an artistic activist who, through films, erotic paintings and photographs, continually stretches the limits of the content that pictures can contain.