Kunstsamlinger afspejler historien – og der er stort set altid en overrepræsentation af mandlige, hvide kunstnere. Hvordan sikrer vi mangfoldigheden? Det er emnet i filmen 'White Balls on Walls', som vi viser i samarbejde med CPH:DOX og afrunder med paneldebat.
Det moderne samfund er mangfoldigt. Der er mennesker fra hele verden, i forskellige størrelser, farver, aldre og med forskellige seksualiteter og baggrunde. Museet Stedelijk i Amsterdam ønsker at repræsentere hele samfundet, men står med en kunstsamling, hvor 90% af kunstnerne er hvide mænd. Og med sloganet ”Mød moderne kunsts ikoner” på museets glasvæg samt et ønske om at være et kunstmuseum, som repræsenterer det samfund, vi lever i, står de med et problem.
For hvem er de ikoner for moderne kunst overhovedet? Hvem bestemmer det og på hvis bekostning? Kan man ændre en titel på et 100 år gammelt værk, som ikke er politisk korrekt i nutiden? Og hvad med kunst af farvede kunstnere? Hvad med kvinderne?
I 2019, da instruktør Sarah Vos begyndte at filme til denne dokumentar, blev omkring 90 procent af kunsten i Stedelijk lavet af hvide mænd. Det skal ændres, siger direktør Rein Wolfs. Men det er lettere sagt end gjort, opdager Sarah Vos, mens hun følger museumsdirektøren og hans team i deres jagt på mere mangfoldighed i samlingen og museets medarbejderprofil.
Filmen vises som en del af CPH:DOX i forbindelse med deres landsdækkende tiltag DOX:DANMARK.
AALBORG:DOX er støttet af Aalborg Kommune. Find det fulde program på cphdox.dk/aalborg
17.00 Filmvisning
18.30 Paneldebat med input fra publikum
19.00 Tak for i aften!
Planlægger du at spise i Brasserie Kunsten anbefaler vi at du booker bord på forhånd.
Laila Lund Altinbas er kunsthistoriker med speciale i kunst fra og om Grønland. Hun har bl.a. arbejdet som museumsinspektør på Nuuk Kunstmuseum og været kurator på ASSINGA, en udstillings-, arrangements- og publikationsrække i udstillingsstedet rum46 i samarbejde med Nuuk Kunstmuseum og Aarhus Feminist Collective. I dag er hun kultur- og kommunikationsmedarbejder på Det Grønlandske Hus i Aalborg samt freelance kunstformidler.
Sandro Masai er en afro-brasiliansk multimedie kunstner bedst kendt for sin performancekunst og deltager i panelet som repræsentant for Aalborg Artist Association. Han har bl.a. en bachelorgrad i Art and Technonlogy fra Aalborg Universitet og en master i Interaction Design fra Designskolen Kolding. Han har desuden en baggrund i teater, moderne dans og japansk butoh dans. Den afro-brasilianske baggrund fylder en del I hans kunstneriske praksis, hvor temaer som dekolonialisering, afro-futurisme, slægtshistorie, kollektive traumer, spiritualitet og empati. Oftest finder kunsten sit udtryk i performancekunst interaktive kunstinstallationer og action paintings.
Lasse Andersson er direktør for Kunsten og Utzon Center i Aalborg og desuden uddannet arkitekt fra Arkitektskolen Aarhus i 2003. Han har en ph.d. i kulturplanlægning fra 2009 og har tidligere arbejdet som lektor og afdelingsleder ved institut for medieteknologi på Aalborg Universitet. Han har samtidig været kulturel entreprenør og iværksætter i mange sammenhænge bl.a. med LasseVegas Kontoret. Lasse Andersson har siden 2015 været leder af Utzon Center og siden 2020 også for Kunsten.
Vil du gerne have lækker aftensmad af de bedste råvarer serveret? Book dit bord på Brasserie Kunsten, når du besøger Kunsten efter 17.