Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Generøse gaver: Kunsten får 15 nye værker

23. feb 2023, 09:23

I 2022 voksede Kunstens samling med en række markante samtidskunstværker, der både tæller maleri, værker på papir, fotografi, skulptur og installationer. Museet kan især takke Ny Carlsbergfondet og et generøst ægtepar.

Omkring 4.000 værker er der i Kunsten Museum of Modern Arts samling af kunstværker. En samling, der netop er lagt online, så du kan gå på opdagelse i den hjemmefra.

 

Og nu er der endnu mere at udforske på den digitale samlingsdatabase Kunsten Collection.

 

I 2022 voksede den nemlig med 15 væsentlige værker af blandt andre Nan Goldin, Kirsten Justesen, Nina Beier, Cathrine Raben Davidsen og Erik A. Frandsen. Kunsten har erhvervet otte af værkerne med generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet.

 

To af de femten nye værker er doneret af kunstsamlerparret Jens og Margit Haven Christiansen, og det er ikke første gang, det nordjyske museum nyder godt af parrets generøsitet og gode forhold til Kunsten. I 2019 modtog museet en donation på i alt 56 værker fra ægteparrets private kunstsamling.

 

Vi er meget taknemmelige over alle de værker, vi har modtaget fra forskellige fonde, kunstnere og privatpersoner i år. Vores samling står stærkere end nogensinde, både i forhold til nyere, banebrydende værker og ældre, ikoniske værker, siger Lasse Andersson.

 

Løfter samlingen

De femten nye værker er bestemt ikke tilfældigt udvalgt, fortæller Caroline Nymark Zachariassen, der er museumsinspektør og samlingsansvarlig på Kunsten.

 

Vi arbejder hele tiden for at indsamle kunst, der repræsenterer og markerer væsentlige bidrag til den tid, vi er en del af. Af den grund er det en stor glæde, at vi bl.a. har fået muligheden for at erhverve et værk af den internationalt anerkendte fotograf og aktivist Nan Goldin med støtte fra Ny Carlsbergfondet. Samtidig kaster vi løbende et blik på vores samling for at revurdere, hvilke fortællinger den tegner, og hvilke der mangler med henblik på at skabe et mere nuanceret billede i en historisk kontekst. I år har vi eksempelvis en udstilling med Kirsten Justesen i anledning af hendes 80 års fødselsdag. Vi har i forvejen mange værker af Justesen i samlingen, men manglede nogle fra 70'erne for at have mere et helstøbt billede af kunstnerens praksis gennem årene. Derfor er vi meget begejstrede for, at vi har fået muligheden for at erhverve tre af hendes værker fra denne tid, siger den samlingsansvarlige.

 

Værkerne er udstillet nu eller bliver det senere. De kan altid studeres online på Kunsten Collection.

 

De 15 nye værker i samlingen

Erik A. Frandsen, Finnochio, 2021. Olie på lærred (300 x 225 cm). Doneret af Jens og Margit Haven Christiansen.

Stort maleri af Erik A. Frandsen, som i forvejen er velrepræsenteret i museets samling, dels med værker fra 1980’erne og de monumentale mosaikker i museets forhal. Værket har netop været vist på udstillingen Giotttos metode på Trapholt og er et eksempel på en række værker, som Frandsen skabte i løbet af corona-pandemien. Maleriet kan således ses som en sanselig refleksion over den fælles erfaring om nedlukning, frygt, håb og optimisme, som har præget de sidste år.
 
Cathrine Raben Davidsen, Algae Figure, 2020. Blæk, kul på papir (52,2 x 75,9 cm). Doneret af Jens og Margit Haven Christiansen.
Værket er en tilføjelse til museets i forvejen fine repræsentation af Cathrine Raben Davidsen, der er kommet til museet som en del af den store donation af Jens og Margit Haven Christiansens samling i 2019. Algae Figure er fra den serie af værker, som kunstneren skabte under sit ophold i Skagen, da hun deltog i DR-programmet ”Kunstnerkolonien i Skagen”, hvor hun bl.a. brugte alger som materiale for sine værker. Raben Davidsen er en af dansk samtidskunsts ypperste repræsentanter, når det kommer til grafiske teknikker. Hun skildrer blandt andet menneskets forhold til naturen og vores forståelse af den åndelige verden i sine værker.
 
Kirsten Justesen, Pussy Power (ed. of 25), 1969-71/2000. Archival print on Somerset cotton paper (41 x 52 cm).

Kirsten Justesen, BODY CIRCUMSTANCES (1) / Actions for a camera, 1973. Pigment print on Somerset Satin (100 x 132 cm).

Kirsten Justesen, BODY CIRCUMSTANCES 2) / Actions for a camera, 1973. Pigment print on Somerset Satin (100 x 132 cm).
De tre værker af den danske samtidskunstner og feministiske pioner Kirsten Justesen supplerer museets repræsentation af kunstneren, som i de seneste år aktivt er blevet forstærket med både tidlige og senere værker. Værkerne repræsenterer en banebrydende tid i kunstnerens karriere og dansk kunsthistorie generelt, hvor den feministiske dagsorden brager ind på kunstscenen, og hvor værkbegreber udfordres – bl.a. gennem kunstnernes brug af egen krop som materiale. Museets markante samling af Justesen-værker manglede værker fra 1970’erne, men med de nyerhvervede værker er repræsentationen af kunstneren helstøbt.
 
Nan Goldin, Marble Quartet, 2013. Archival pigment print, 121,9 x 114,8 cm. Edition of 3 (#3/3). Erhvervet med tilskud fra Ny Carlsbergfondet.
Nan Goldin er en af verdens førende samtidskunstnere inden for fotografi og ligeledes en feministisk pioner. Hun var med på Venedig Biennalen i 2022 og er nu udstillingsaktuel på Moderna Museet i Stockholm. Erhvervelsen markerer det første, internationale fotoværk i Kunstens samling. Værket var en del af MARMOR-udstillingen. I værket ses en kvartet bestående af fotos af en klassisk marmorskulptur taget på Musée d’Orsay i Paris og snapshots af en kvinde fra kunstnerens personlige billedarkiv. Goldin udfordrer hermed en mandsdomineret betragterposition og den objektivisering, der har domineret den vestlige kunsthistorie i århundreder ved at tilbyde et gensidigt og intimt møde med det og den, hun skildrer.

 

A Kassen, Color of Things (Marble), 2022. Marmor (pulveriseret), fotografi. 150 x 300 cm / Variable mål. Erhvervet med tilskud fra Ny Carlsbergfondet.
A Kassen er i dette værk konceptuelle og går radikalt til værks i forhold til marmor som materiale, der har haft følgeskab af en tusindår lang håndværkstradition. En grøn marmorbordplade er i dette værk blevet affotograferet 1:1 og efterfølgende knust til ukendelighed. I udstillingen MARMOR blev den affotograferede marmorplade og et felt skabt af det knuste marmor fra selvsamme marmorplade vist side om side og monteret direkte på museets murstensvæg.

 

Nina Beier, Portrait Mode, 2011. Mixed media (Genbrugstøj, plexiglas, egetræsramme). Dimensioner: 306 x 612 x 6,5 cm. Doneret af Ny Carlsbergfondet.
Nina Beier, Peanuts & Drums, 2015. Collage (Paryk af menneskehår, Hermés silkeslips, syntetisk isolering, nylon). Dimensioner: 80,5 x 63 cm. Doneret af Ny Carlsbergfondet.

Nina Beier, Peanuts, 2015. Collage (paryk af menneskehår, fjer, 1 Hermés slips, syntetisk isolering, nylon). Dimensioner: 80,5 x 63 cm. Doneret af Ny Carlsbergfondet.

Nina Beier (f. 1975) udgør en af tidens mest markante danske samtidskunstnere og hendes værker er ofte kendetegnet ved sammenstillinger af forskellige genstande, der i overraskende møder afføder nye, tankevækkende tematikker. Peanuts & Drums og Peanuts består blandt andet af silkeslips fra designikonet Hermés, fuglefjer og menneskeparykker, alt sammen sammensat på et lag af syntetisk isolering. I det seks meter lange værk Portrait Mode, former sig et landskab af kontraster i farve og tekstur, hvor forskellige tekstiler både synes at være sirligt-arrangerede og tilfældigt henkastede på én og samme tid. Nina Beiers særlige sans for legende, skarpe og kritiske objektsammensætninger træder frem i alle tre værker og taler ind i museets store samling af både Surrealisme, Nyrealisme og Fluxus.

 

Maiken Bent, Tools #12, 2020. Skulptur (Fender, brændt træring, læder, tråd, karabinhager, kæde, ring, krog). Dimensioner: 94 x 90 x 16 cm. Doneret af Ny Carlsbergfondet.

Maiken Bent, Tools #9, 2018. Skulptur (Fender, læder, tråd, kæde, ring og krog). Dimensioner: 155 x 25 x 25 cm. Doneret af Ny Carlsbergfondet.

Tools #12 og Tools #9 udgør stærke eksempler på den danske samtidskunster Maiken Bents (f. 1980) praksis, der bredt set forholder sig til vores forhold til objekter. Bent arbejder med materialer som reb, læder og kæder, der i komplekse og poetiske skulpturelle møder skaber associationer til alt fra værktøjer og træningsredskaber til seksuelle feticher.

 

Svend Johansen, Uden titel, 1923. Maleri (Akvarel/gouache på papir). Dimensioner: 40 x 66 cm. (Rammemål: 64 x 91 cm.). Doneret af Ny Carlsbergfondet.
Svend Johansen (1890-1970) udgør en vigtig stemme i dansk modernisme, bl.a. som del af kunstnergruppen De Fire, der udover Johansen inkluderede Alex Salto, Vilhelm Lundstrøm og Karl Larsen. Sidstnævnte kunstnere er i forvejen stærkt repræsenteret i museets samling, men det har længe været et ønske at berige repræsentationen af Svend Johansen. Det på én gang sitrende og drømmende landskabsbillede af Johansen, som nu er en del af Kunstens samling, udgør et suverænt eksempel på kunstnerens værker og tidlig dansk modernisme – ikke mindst som et eksempel på tiden i de fremadstormende 1920’erne, der blev definerende i årene frem.
 
Nikolaj Bendix Skyum Larsen, End of Dreams, 2014-16. 14 skulpturer samt en audiovisuel del (ed. 1/3). Donation kunstneren.
Skyum Larsens installation er en refleksion over flygtningestrømme og migration. Værket berører den vanskelige og ikke mindst farefulde færd, mange flygtninge kaster sig ud i, når de forsøger at krydse Middelhavet for at finde fred. En rejse, hvor talrige mister livet. Værket blev skabt til en udstilling på Fotografisk Center i København i 2016 og supplerer en række videoværker af kunstneren, som i forvejen er en del af museets samling.
 
Randi og Kathrine, Parklife, 2007. Indfarvet skumgummi, malet træ, glas, fotografi og lys. Donation Britta Madsen og Søren Gøttrup.
En ”monumental” hæk i en montre. Den lange, firskårne hæk er inspireret af barokke anlæg. Man må bukke sig lidt for kigge ind i hækkens indre rum, hvor man kan få et glimt af letpåklædte kvinder, der gemmer sig inde i hækken. Således bliver det lystfyldte blik i haven iscenesat gennem beskuelsen af værket. Barokkens former og seksualisering af havens rum er inspirationer for værket, men sat ind i en nutidig kontekst. Parklife er en del af en serie af værker, der med udgangspunkt i forskellige haverum undersøger det kunstige i naturen, når den er iscenesat og styret af menneskers blik og lyster.

 

Foto: Nan Goldin, Marble Quartet, 2013