Vi bruger cookies på kunsten.dk

Inden du fortsætter, vil vi lige fortælle, at vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Sprog

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
EAN: 5798003745718

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 3402 188 898 

Glæde trods krise: Ny Carlsbergfondet skænker stor gave til kulturen

29. maj 2020, 09:48

Med midler fra Ny Carlsbergfondet har Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg erhvervet sig værket Event Horizon af den internationalt anerkendte, slovakiske kunstner Roman Ondak. Et værk, der er højaktuelt og universelt.

Forestil dig, at dine oldebørn en dag skal pege på en historisk begivenhed for hver af de årringe, der er i et egetræ.
 
De vil uden tvivl vælge den verdensomspændende coronakrise til 2020-årringen.   
 
Pandemien bringer historien i spil. Vi lever med forbud, hastelove og en ængstelse for fremtiden, der minder om noget, vi lærte om i skolen som børn. For virussen påvirker os ikke blot på et storpolitisk og sundhedsmæssigt plan. Covid-19 trækker også spor helt ind i vores forståelse af os selv, vores relationer og kultur.
 
Krisen er massiv, storpolitisk og påvirker verdensøkonomien. Men den lister sig også ind i vores sind og vores natlige drømme. Den sidder til bords hjemme i spisestuen – og den giver familiens yngste røde, ømme hænder fra hyppig håndvask.
 
Derfor er Kunstens nyerhvervelse Event Horizon (2016) særdeles aktuel og væsentlig netop nu, for værket hjælper os med at reflektere over historien og vores egen tilstedeværelse i den, mener Stinna Toft, kunstfaglig chef på Kunsten.
 
Værket er opbygget ud fra 100 historiske begivenheder, der formede verden og vores måde at være i verden på.

 

- De udvalgte, historiske nedslag er valgt af kunstneren, der som barn voksede op under den kolde krig i den tidligere Østfløj. Udvalget er dermed subjektivt, men værket gør samtidig det personlige universelt og knytter an til vores civilisations udvikling og vigtige, historiske begivenheder i Vesten, som vi alle genkender, enten via eget liv eller historielæsning. Værket sætter perspektiv til samtidens politiske udvikling verden over og de bekymringer, der eksisterer i dag i forhold til den globale, politiske balance, siger hun.  

 

History repeats itself
Roman Ondak (1966) voksede op i det daværende, kommunistiske Tjekkoslovakiet. Værket består i et 100 år gammelt egetræ fra kunstnerens hjemegn i det nuværende Slovakiet. Det er opskåret i 100 skiver, der svarer til de 100 års verdenshistorie, værket repræsenterer. På hver skive er der påtrykt én historisk begivenhed fra 1917 til 2016, f.eks. den russiske revolution, første verdenskrig, Hitler, der udgiver Mein Kampf, månelandingen og så fremdeles. For hver dag, der går af udstillingsperioden, hænges en ny skive på væggen. Når der er gået hundrede dage, startes forfra.

 

- Værket er i en konstant proces, der leger med tiden og tidens genkomst. Roman Ondak undersøger sammenhængen mellem nutid og fortid. Han præsenterer ikke nødvendigvis tidens gang i kronologisk orden. Tværtimod komprimeres forskellige tider og steder til et samlet udtryk, der binder en sløjfe i tiden. Ondak sætter fokus på genfortællingen af fortiden og skaber en dialog på tværs af tid og sted – for derved at italesatte emner som frihed, tvang, drøm og håb på et personligt såvel som almengyldigt plan, siger Stinna Toft.  

 

Øverst på ønskelisten
Kunsten havde i 2017 en stor soloudstilling med Roman Ondak: History Repeats Itself, og siden har museet haft et brændende ønske om at erhverve ét af hans værker til samlingen.

 

- Vi har siden udstillingen i 2017 ledt efter det helt rigtige værk og har nu fundet dette i en tæt dialog med kunstneren. Værkets tematik såvel som materialevalg forener smukt de tanker, der lå i udstillingen tilbage i 2017, ligesom værket indgår i flot dialog med Alvar Aaltos organiske arkitektur og museets omkringliggende park. Værket er skabt af en moden kunstner, der med klarhed og lethed formidler et svært tilgængeligt indhold. Det er derfor en stor glæde, at vi kan indskrive Roman Ondak i en skandinavisk kontekst med denne væsentlige museumserhvervelse, og vi ønsker, at publikum får kendskab til denne kunstners arbejdsform, som i høj grad er nyskabende og gentænker forholdet mellem kunstobjekt og omverden. Kunstværkets giver rum for sociale, relationelle og politiske refleksioner og vil give museets gæster mulighed for glæde, eftertanke og forundring. Vi er dybt taknemmelige for Ny Carlsbergfondets generøse gave og kan ikke vente med snart at slå dørene op for publikum, siger Stinna Toft. 
 
Donation fra Ny Carlsbergfondet
Ny Carlsbergfondet har tidligere støttet Kunsten i indsamlingen med hovedværker af internationalt anerkendte samtidskunstnere, bl.a. med værker af Jeppe Hein, Michelangelo Pistoletto og Tino Sehgal:

 

- Kunsten har gennem de seneste ti år haft et modigt fokus på det lidt krævende og eksperimenterende, når det kommer til indkøb af samtidskunst. Fra Ny Carlsbergfondets side har det været vigtigt at støtte op om dette vovemod, som har været med til at sikre toneangiven, international konceptkunst på den danske museumsscene. Roman Ondaks værk er ingen undtagelse; en slags moderne, konceptuel historiebog, nedfældet i et af kunstens ældste materialer. Både simpelt og tankevækkende, finurligt og dybt alvorligt, siger forkvinde i Ny Carlsbergfondet, Christine Buhl Andersen.
 
Værket vil indgå i udstillingen Landskab, der åbner onsdag 24.  juni 2020.
 
Mere om kunstneren
Roman Ondak repræsenterede Slovakiet på Venedigbiennalen i 2009 med en af årets mest omtalte pavilloner. Hans værker og udstillinger er vist på TATE i London (2006), MoMA i NY (2008) og Centre Pompidou i Paris (2009), ligesom han har deltaget på flere biennaler verden over. I 2012 blev han Artist of the Year på Deutsche Bank Guggenheim, og i 2018 modtog han Lovis Corinth Prize, Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg, Tyskland. Hans værker findes i dag i vigtige samlinger såsom MoMA, Guggenheim New York, Centre Pompidou, Museum Ludwig, MUMOK, Pinakothek der Moderne og Tate Modern.
 
Mere om værket
Den konceptuelle interesse for mødet mellem kultur og natur ses som en vigtig fortælling i Event Horizon. Værket vil som et stykke konceptkunst tale til alle, fra de helt små børn til de ældste med et større kendskab til verdenshistorien, som i værket perspektiveres gennem Roman Ondaks linse. Titlen Event Horizon betyder en horisont af begivenheder, og det er også, hvad vi ser, når værket hænger på væggen. Men i astrofysikken refererer begrebet Event Horizon til den grænse, der markerer dét punkt, hvorefter en begivenhed ikke længere kan siges at have indflydelse på en beskuer. Det vil sige, at værket tematiserer grænsen mellem de helt store begivenheder og deres indflydelse på det personligt levede liv. Værket belyser, hvilken indflydelse historien har i forhold til den enkelte – og sætter spot på, at det personlige altid er politisk.  


Værket Event Horizon blev dog ikke vist på udstillingen på Kunsten i 2017, men indgik som hovedværk på Roman Ondaks udstilling på South London Gallery i efteråret 2016.
 
Credit: Roman Ondak, Event Horizon, South London Gallery, detalje, 2016.
 
For yderligere information, kontakt venligst
Stinna Toft, kunstfaglig chef, +45 31 99 41 04 eller stoh@kunsten.dk
 
For presseservice
Mette Kirstine Goddiksen, journalist, 61657202 eller mkg@kunsten.dk