Med en donation fra Ny Carlsbergfondet har Kunsten i Aalborg udvidet sin Asger Jorn-samling med et betydningsfuldt værk, der aldrig før har været handlet.
Fra den 15. september 2018 kan gæster på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg nyde maleriet Flugten fra Egypten. Et Asger Jorn-værk, der samtidig tilføjer et helt nyt og meget betydningsfuldt kapitel til museets samling.
Maleriet ”Flugten fra Egypten” repræsenterer en særdeles vigtig del af Jorns virke, som indtil videre ikke har været repræsenteret på Kunsten. Vi glæder os til at give vores gæster en endnu bredere oplevelse af Asger Jorn og hans omfattende virke, og vi er meget taknemmelige for, at Ny Carlsbergfondet har gjort det muligt, siger Gitte Ørskou, direktør i Kunsten Museum of Modern Art.
Museet i Aalborg er allerede kendt for sin omfattende Asger Jorn-samling, der tæller 70 værker fra 1935-1972. Ikke desto mindre har der indtil videre manglet et eksemplar af Jorns kendte modifikationer, hvor billige kopimalerier fra marskandiserens støvede baglokale blev forvandlet til nye, gådefulde fortællinger. Asger Jorn fandt billeder på loppemarkeder i Paris og malede videre på dem med graffiti-agtige strøg og dominerende figurer.
De oprindelige motiver fik helt nye udtryk, som til stadighed overrumpler og måske endda provokerer beskueren. Jorns ønske var at stille spørgsmålstegn ved traditionerne og til dét, vi omgiver os med – og ikke mindst at stikke til småborgerligheden, siger Gitte Ørskou.
Ny Carlsbergfondet har igennem de sidste år bidraget til en fornyet interesse i Asger Jorns omfattende og alsidige arbejde. Senest i 2016, hvor fondet donerede Jorns ikoniske modifikation L’Avantgarde se rend pas til Centre Pompidou i Paris.
Asger Jorn er for mange synonym med de monumentale abstrakte malerier, hvilket ikke mindst skyldes museernes tidligere noget ensidige fokus. Gennem de seneste år er der heldigvis opstået et nyt og friskt fokus på andre sider af Jorns vitterlige avantgarde virke, herunder hans legende og eksperimenterende modifikationer. Det har været vigtigt for Ny Carlsbergfondet at støtte dette sporskifte i forskningen og formidlingen af Jorn, hvorfor det er en stor glæde, at Kunsten nu kan vise dette fine, men også sjældent sete værk, siger formand i Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.
Maleriet – eller modifikationen – er fra kunstnerens arbejde under kunstretningen Situationist Internationale, som Jorn var med til at grundlægge i 1957, og som gav ham sit internationale gennembrud.
Situationist Internationale var i korte træk en bevægelse med stærkt venstreorienterede holdninger, som gennem kunst satte spørgsmålstegn ved kapitalismen og synet på mennesker udelukkende som forbrugere. Det var en vigtig strømning, som blandt andet var med til at bygge op til Studenteroprøret i 1968.
Situationisterne ville mere end blot give gamle malerier et nyt udtryk. Modifikationerne diskuteres stadig livligt, for deres værker har en evne til at røre, betage og få os til at se indad og definere vores egen kunstforståelse, siger Gitte Ørskou.
Det nye værk er ét af Jorns første modifikationer, og det er helt særligt og radikalt, især for sin samtid, fordi billedet kan tolkes som både ømhed og aggression over for det bibelske motiv.
Maleriet er fra en privat samling og har aldrig før været handlet.
Asger Jorn, Flugten fra Egypten (La Fuite en Égypte), 1959 © Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Flugten til Egypten er malet i 1959, kun to år efter Asger Jorn var med til at grundlægge Situationist Internationale og samme år, hvor han viste sine første modifikationer: Værker, der bestod af overmalinger på trommesalsbilleder, der var den brede betegnelse for billige kopimalerier, som man kunne opstøve hos marskandisere. Billedet er dog tydeligvis en kopi af Luc Olivier Merson’s maleri fra 1880, hvor vi ser den hellige familie under deres flugt til Egypten. De er på en strandbred, hvor der er placeret en stor Sfinx, hvori Maria med det lille Jesusbarn finder hvile med det glorielysende Jesusbarn på sit skød, mens Josef hviler ved bålet på strandbredden.
I sig selv et særligt og foruroligende motiv med det gedulgte månelys, som med Jorns modifikation bliver endnu mere skæbnesvangert: Over billedfladen er malet et stort, hovedlignende gespenst, der er formet med ekspressive strøg, og som fuldstændig dominerer billedet med sine skeletfarvede, blå og sorte penselstrøg.