Efter Anden Verdenskrig tog tre mestre livtag med historien med et nyt, banebrydende, kunstnerisk blik på Tyskland. Oplev Polke, Kiefer og Baselitz' største mesterværker fra Louisianas samling.
”Den mest intakte verden er kunstens verden.”
– Georg Baselitz
De er tre af de mest toneangivende stemmer i tysk efterkrigstidskunst. Efter Anden Verdenskrig skabte de et regulært kunstnerisk nybrud.
Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz var drivkræfterne bag en omfattende fornyelse af kunsten på den anden side af krigen, hvor tabu og traumer lå som et tæt mørke over Tyskland.
Med deres eksperimentende og banebrydende tilgang til maleriet genvakte de en interesse for tysk kunst. Som en eksplosion blev kunsten kickstartet på ny med vidt forskellige bud på, hvordan den tunge historie kunne italesættes.
Oplev en række af Polke, Kiefer og Baselitz’ største værker fra Louisianas samling. De giver et helt særligt indblik i en forslået tid i europæisk historie. Med et spirende håb og en tro på en lysere fremtid.
Som det eneste museum i Danmark rummer Louisiana en solid samling af moderne og kontemporær tysk kunst. Markant er især samlingen med værker af Sigmar Polke (1941-2010), Anselm Kiefer (f. 1945) og Georg Baselitz (f. 1938), der har banet vejen for nye motiver, tilgange og materialer i maleri og skulptur. De udgør en generation af kunstnere født i 1930’erne og 1940’erne, som har udformet sit helt eget, unikke billedsprog rundet af efterkrigstiden. Med deres banebrydende bidrag til kunstens – og i særdeleshed maleriets – udvikling har de endeligt markeret genrejsningen af den tyske kunst i et internationalt perspektiv.
Georg Baselitz, Der neue Typ, 1966. Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk. Donation: Franz Dahlem. © Georg Baselitz 2024
Den nye type er hos Baselitz en form for anti-helte. I golde, krigsramte landskaber bevæger de sig ofte barfodede afsted med heftig bagage og hænderne helt ud til billedrammen, som bliver deres eneste holdepunkt. Stilen er unik for Baselitz, der senere begynder at vende sine motiver på hovedet i en undersøgelse af maleriets muligheder.
★★★★★
'Kunstens fine præsentation af tre af de store tyske malere viser, hvordan de ufortrødent forholdt sig til verdens realiteter og – succes eller ej – forblev utilpassede.'
– Kristeligt Dagblad