Gå til hovedindhold
Billede
Foto fra Kunsten
Udstillinger
NEU – Polke, Kiefer & Baselitz
Image
Calender

27. mar 2024 til 15. sep 2024

Efter Anden Verdenskrig tog tre mestre livtag med historien med et nyt, banebrydende, kunstnerisk blik på Tyskland. Oplev Polke, Kiefer og Baselitz' største mesterværker fra Louisianas samling.

De er tre af de mest toneangivende stemmer i tysk efterkrigstidskunst. Efter Anden Verdenskrig skabte de et regulært kunstnerisk nybrud.

”Den mest intakte verden er kunstens verden.”
– Georg Baselitz

Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz var drivkræfterne bag en omfattende fornyelse af kunsten på den anden side af krigen, hvor tabu og traumer lå som et tæt mørke over Tyskland.

Med deres eksperimentende og banebrydende tilgang til maleriet genvakte de en interesse for tysk kunst. Som en eksplosion blev kunsten kickstartet på ny med vidt forskellige bud på, hvordan den tunge historie kunne italesættes.

Oplev en række af Polke, Kiefer og Baselitz’ største værker fra Louisianas samling. De giver et helt særligt indblik i en forslået tid i europæisk historie. Med et spirende håb og en tro på en lysere fremtid.

Baggrund
Som det eneste museum i Danmark rummer Louisiana en solid samling af moderne og kontemporær tysk kunst. Markant er især samlingen med værker af Sigmar Polke (1941-2010), Anselm Kiefer (f. 1945) og Georg Baselitz (f. 1938), der har banet vejen for nye motiver, tilgange og materialer i maleri og skulptur. De udgør en generation af kunstnere født i 1930’erne og 1940’erne, som har udformet sit helt eget, unikke billedsprog rundet af efterkrigstiden. Med deres banebrydende bidrag til kunstens – og i særdeleshed maleriets – udvikling har de endeligt markeret genrejsningen af den tyske kunst i et internationalt perspektiv.

Den nye type er hos Baselitz en form for anti-helte. I golde, krigsramte landskaber bevæger de sig ofte barfodede afsted med heftig bagage og hænderne helt ud til billedrammen, som bliver deres eneste holdepunkt. Stilen er unik for Baselitz, der senere begynder at vende sine motiver på hovedet i en undersøgelse af maleriets muligheder.

Støttet af