Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Læring

Barbara Kruger – Untitled (You make history when you do business) (1981)

Barbara Kruger er en del af Pictures Generation og startede sin karriere som grafisk designer i 1960’ernes New York, hvor hun fik et indblik i reklameverdenen og markedsføringens strategier, og den magt ord og billeder besidder. Det fik en væsentlig afsmitning på Krugers kunstneriske sprog, som sidenhen tog form af collageværker bestående af tekst og allerede eksisterende billeder hentet fra magasiner og reklamer. Dette værk er et eksempel herpå og typisk for Krugers værker ses et sort-hvid fotografi med en overlejret hvid og slagkraftig billedtekst i skrifttypen Futura Bold Oblique – alt sammen indrammet af en for Kruger karakteristisk rød ramme. Teksten lyder ”You make history when you do business”, der i sin form henvender sig direkte til os, der betragter værket, gennem brugen af pronomenet ”du” – et greb Kruger ofte anvender, bl.a. som led i at sætte spørgsmål ved kønsidentifikationen.

 

I dette værk ses et par finklædte mænd iført blankpolerede sko og benene af en kvinde iført højhælede sko i forgrunden af fotoet. Sat sammen med teksten synes Kruger at henlede vores opmærksomhed på en ulighed og det faktum, at det historisk set er mænd, der har tjent pengene og gjort forretninger, hvormed det derfor også er mænd, der har været udgangspunkt for den fortælling om vores fælles historie, som gennem tiden er blevet bedrevet. Som del af en feministisk orientering søger Kruger med sine værker at belyse, hvordan kønsforskelle styrkes gennem medierepræsentationen og sætter samtidig spørgsmål ved de stereotype forventninger og forestillinger forbundet med især kvindekønnet. Dette værk er måske netop et billede på, at kvinden er på vej til at gøre sit indtog i et ellers mandsdomineret område.

 

Barbara Kruger is part of the Pictures Generation and started her career as a graphic designer in 1960s New York, where she gained an insight into the world of advertising and marketing strategies, and the power that words and images possess. This made a significant impact on Kruger’s artistic language, which later took the form of collages, featuring text and already-existing images taken from magazines and advertisements. This work is an example of this. As in other works by Kruger, we see a black-and-white photograph with a white, superimposed, forceful caption in Futura Bold Oblique font, all framed by one of Kruger’s characteristic red frames. The text reads: “You make history when you do business.’ The use of the pronoun “you” means that the work is addressing the viewer directly. Kruger often uses such a statement: for example, when raising questions about gender identity.

 

This work features a couple of well-dressed men in highly-polished shoes and the legs of a woman wearing high-heeled shoes in the foreground of the photo. By juxtaposing the text with the image, Kruger seems to be directing our attention to an inequality and the fact that historically it is men who made the money and did business, and consequently also men who formed the basis for the narrative of our common history over the years. As part of a feminist slant, Kruger’s works seek to shed light on how media presentation reinforces gender differences, also questioning the stereotypical expectations and perceptions that are particularly associated with the female gender. So it could be that this work is the picture of a woman about to break into an otherwise male-dominated area.