I 1917 præsenterer Lundstrøm i alt fem værker på Kunstnernes Efterårsudstilling. To af værkerne er collager – noget helt nyt. Det er således Lundstrøm, der introducerer denne kunstform i Danmark. Hverken anmeldere eller publikum tager særligt godt imod værkerne. Og året efter bringer Lundstrøms kunst ham for alvor i modvind. I 1918 udstiller han sine såkaldte pakkassebilleder (groft tilsavede og flossede stykker træ hentet fra kasserede pakkasser ) i den dengang nyåbnede Aarhus Kunstbygning (nu Kunsthal Aarhus) og efterfølgende i København på Kunstnernes Efterårsudstilling. De kontroversielle collager får stor opmærksomhed og en hård medfart i pressen.
Scandalous collages
At the 1917 Kunstnernes Efterårsudstilling, Lundstrøm enters five items including two collages, thus bringing the collage method as an art form to Denmark. Neither critics nor exhibition-goers are particularly impressed by these works; the following year, the reaction is downright hostile. In 1918, he exhibits the so-called packing crate pictures at the new Aarhus Kunstbygning and then in Copenhagen at Kunstnernes Efterårsudstilling. The pictures causes considerable media commotion and are met with harsh criticism.
Pakkassebillede, 1918-19, Kunsten