I 1924 begynder Lundstrøm at arbejde med enkle opstillinger af hverdagsgenstande og monumentale modelbilleder. Stilen er tydeligt inspireret af den franske purisme, hvis billedsprog blandt andet er kendetegnet ved stramme og rene former. I resten af karrieren bliver det forenklede billedsprog Lundstrøms særkende. Fra midten af 1920’erne og frem til starten af 1930’erne er værkerne især præget af en blå og grålig farveskala, oftest med køkkenredskaber som det foretrukne motiv. Også disse værker bliver i starten mødt med en vis skepsis – man opfatter dem som kølige og upersonlige.
Purism arrives
In 1924, Lundstrøm begins producing simple still lifes featuring everyday objects and monumental pictures of human models. The style is obviously inspired by French purism whose pictorial expression is taut and clean. For the rest of his career, that simplified expression is the hallmark of his work. Between the mid-1920s and the early 1930s, his works are largely done in a blue and grey colour scheme, most often using kitchen utensils as a motif. These works, too, are met with scepticism at the outset; they are considered cold and impersonal.
Vilhelm Lundstrøm, Nature Morte, efter 1923. Brandts – Museum for kunst & visuel kultur
Vilhelm Lundstrøm, Opstilling med kande / Still life with jar, 1925. Louisiana Museum of Modern Art