Udstillingen med den tysk-indiske kunstner Tino Sehgal (f. 1976, London) 'This success/This failure' er anderledes end alle andre udstillinger du har oplevet på Kunsten.
Her møder du ingen malerier, skulpturer eller videoer. Ingen værkskilte eller printede kataloger. Tværtom har Tino Sehgal hidkaldt en række forskellige mennesker, museumsvagter, børn, dansere og sangere.
Tino Sehgals værker trives bedst med deltagelse; uden mennesker, intet kunstværk. Reglerne er ikke altid til at få øje på. Der er handlinger, dialoger og reaktioner. Som et opgør med det traditionelle forhold mellem kunstværk og beskuer og dét, vi forstår ved en museumsudstilling, omdanner Tino Sehgal gennem performative strategier kunst til et banebrydende samspil mellem publikum og hans fortolkere.
Efter store udstillinger på Tate Modern i London og Palais de Tokyo i Paris præsenteres Tino Sehgal for første gang i Danmark med en stor soloudstilling på Kunsten i Aalborg. Samtidig erhverver Kunsten et værk til samlingen som det første kunstmuseum i Danmark. Der er ingen nedskrevne regler for, hvordan værkerne skal udføres, og de må hverken fotograferes eller dokumenteres. Værkernes udfald baserer sig på menneskelig hukommelse. Kunstnerens afvisning af al dokumentation og grafisk behandling af hans værker kan betragtes som politisk, især det, at han afstår fra ethvert unødigt forbrug af naturressourcer i et historisk øjeblik, hvor den menneskelige produktion af ting ikke længere handler om ren overlevelse i naturen, men om fagets selvforfremmelse i det moderne samfund via materielle varer. Tino Sehgal stiller spørgsmålet:
“Hvad kan vi skabe med bare os selv uden ting og teknologi?”
Det er et essentielt anliggende for kunstneren at få os til at gentænke, hvad vi forstår ved kunst, herunder at få os til at reflektere over kunstmuseets definerende rolle som forhandler af kulturel værdi og et tempel for objekter. Tino Sehgal søger på én gang både at stille spørgsmål ved kunstens funktion og definere nye muligheder for, hvordan vi kan forstå kunstnerisk værdi – både æstetisk, kulturelt og økonomisk.
Tino Sehgal bygger bro mellem dans, leg og kunst og har vundet stor international anerkendelse for dette arbejde. Titlen på udstillingen This success/This failure stammer fra kunstnerens omfattende værk af samme navn fra 2006, der kan opleves i museets Store Sal. Værket skaber et legende og uforudsigeligt univers, i hvilket børn bestemmer over udfaldet af publikums oplevelse. Udstillingens tre øvrige værker giver en bredere introduktion til Tino Sehgals relativt lille produktion: Kiss, 2002, This is propaganda, 2002 og This is new, 2003. Værkerne involverer dansere, sangere samt museets værter og kan opleves i museets foyer- og samlingsområde.
Tino Sehgal bor og arbejder i Berlin. Han har studeret politisk økonomi, koreografi og dans ved Humboldt Universitet i Berlin og Folkwang Universität der Künste i Essen. Som den yngste kunstner nogensinde repræsenterede Tino Sehgal Tyskland ved Venedig Biennalen i 2005, og han har siden haft soloudstillinger på markante museer og udstillingssteder verden over, heriblandt Palais de Tokyo og Stedelijk Museum i Amsterdam, Museum für Moderne Kunst i Frankfurt, Institute of Contemporary Arts i London, Tate Modern i London og Guggenheim Museum i New York. Sidstnævnte erhvervede som det første museum værket This Progress i 2010.
I 2018 donerede Ny Carlsbergfondet værket This success/This failure til Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg i anledning af udstillingen.
Udstillingen er en del af Kunsten pARTicipate - en udstillingsserie, der sætter fokus på, hvorledes samtidskunsten udvikler sig i det direkte, sanselige og involverende møde med publikum.
Vil du vide mere om Tino Sehgals værker?
Fordyb dig i professor i Kunst og Samfund Dorothea von Hantelmanns tekst 'Kunstværkets materialitet - Genstand og situation i Tino Sehgals værker'.
"Det hele opstår i øjeblikket. Ud af ingen ting. Det sidste er vigtigt for kunstneren [...]. Og måske er det det, som afgør, om værket er en succes eller en fiasko. Det er op til dig selv. Vil du lege med eller blot se på?"
- Troels Laursen,
Nordjyske Stiftstidende
For at sikre, at værket er oplevet i henhold til kunstnerens intentioner – i øjeblikket, med erindringen og udelukkende som en slags mundtlig legende – kræver kunstneren, at hans værker ikke dokumenteres i nogen form. Det gælder både fotografier, video, lydoptagelser eller nedskrevne kontrakter i forbindelse med værkets erhvervelse.
Kunstneren konstruerer netop sine værker for at gøre bevaring unødvendig selvom de kan opføres igen og igen.