Med den første soloudstilling i Skandinavien har den internationalt anerkendte kunstner Roman Ondak skabt en omsluttende fornemmelse af, at tiden går i ring.
De centrale temaer i udstillingen med titlen 'History Repeats Itself' er sammenstødet mellem fortid og nutid samt dét at være teenager. Udstillingen udforsker emner af relevans i forhold til nutidens politiske udvikling, idet kunstnerens genskabte erindringer fra en opvækst under kommunismen i det tidligere Tjekkoslovakiet – som ved et ”tids-loop” – vil kunne konfrontere en ny generation med vor egen tid.
Udstillingen 'History Repeats Itself' inviterer publikum til at deltage i en iscenesat udstilling, hvor objekter er lagt frem som spor, der sætter fokus på både tidens gang og vores evne til at lære af historien. Publikum bliver aktiveret i et slags arkæologisk feltarbejde, der mimer kunstnerens egen metode, hvor objekter nøjsomt indsamles og fremlægges som skjulte meddelelser.
Roman Ondak har en forkærlighed for små oversete objekter fra fortiden, som han graver frem og sætter i scene som kunst. Udstillingen fremstår som et spredt landskab af malerier, tegninger, fotos, objekter og glasvitriner, der indeholder tidlige malerier og tegninger af opstillede genstande parret med de originale genstande. Udstillingens mange elementer kan sættes sammen på ny i beskuerens bevidsthed og give ny indsigt.
Kunstnerens ungdom under det kommunistiske styre i Tjekkoslovakiet fra tiden før murens fald understreges i flere af udstillingens værker. Værkerne kan give indtryk af, at virkeligheden er blevet let bearbejdet eller ”efterhandlet”; som en spejling af propagandaens ideologiske ensretning og fordrejning af virkeligheden, der var et eksistentielt faktum under kunstnerens opvækst.
Roman Ondak har skabt et helt nyt værk specielt til Kunsten i dialog med lokale teenagere fra Aalborg. Værket er udformet som et spionspil med udgangspunkt i gamle spionageobjekter fra den kolde krig, der står i stor modsætning til nutidens nye overvågningsteknologier og kommunikationsmuligheder. I løbet af udstillingsperiodens godt seks måneder vil spionageobjekter blive skabt af lokale teenagere fuldstændig som under den kolde krig. Objekterne indeholder hemmelige beskeder, og udstillingen vil blive en platform for udveksling mellem de involverede grupper.
Udstillingens kurator Stinna Toft udtaler:
’Roman Ondak revitaliserer, hvad Marcel Duchamp udødeliggjorde med værket Fountain (1917), der bestod af et urinal vendt på hovedet udstillet som kunst. Roman Ondak er også en ”tingfinder” – men han giver nyt liv til genren ved at ”objektet” sættes ind i en bredere sammenhæng, der lader nye historier opstå – med både personlig, poetisk og politisk gennemslagskraft’.
Udstillingen 'History Repeats Itself' har stor relevans i dag, når mure bygges op og nationer lukker sig om sig selv. Udstillingen sætter fokus på emner som personlig frihed, tvang, overvågning, censur samt drømme og håb på et personligt såvel som almengyldigt plan.
Roman Ondak har udstillet på TATE i London (2006), Centre Pompidou i Paris og MoMA i NY (2008), og han har deltaget på biennaler verden over såsom Berlin, Sao Paulo, Panama og Shanghai. Han repræsenterede Slovakiet på Venedigbiennalen i 2009 med en af årets mest omtalte pavilloner. I 2012 blev han Artist of the Year på Deutsche Bank Guggenheim, og hans værker findes i dag i vigtige samlinger såsom MoMA, Museum Ludwig, MUMOK, Pinakothek der Moderne og Tate Modern.
Kunsten pARTicipate er en udstillingsrække, hvor internationale samtidskunstnere arbejder med nye projekter til Kunsten. De inviterede kunstnere skaber kunst, der engagerer publikum enten via performative strategier, sanselige installationer eller med brugerinvolvering og medskabelse. Kunsten pARTicipate hylder den menneskelige kreativitet og skaberkraft og skaber rum for deltagelse.