
Idéen bag balanceopgaven er at finde ud af, hvordan forskellige kunstnere anvender virkemidlet i værket. Undersøg de to eksempler nedenfor og se, om du kan finde balancen.
Spørgsmål
- Optegn de væsentligste kompositionslinjer i de to billeder
- Hvordan ser du balanceforholdene?
- Hvilke tre hovedelementer vedrørende balance ser du i billederne?
Ideen bag bevægelsesopgaven er at finde ud af, hvordan forskellige kunstnere anvender virkemidlet i værket. Undersøg de to eksempler nedenfor og se, om du kan finde noget bevægelse.
Spørgsmål
- Optegn de mest markante linjer, der viser bevægelsen i de to billeder.
- Hvordan vil du karakterisere bevægelsen?
Ideen bag farveopgaven er at finde ud af, hvordan forskellige kunstnere anvender virkemidlet i værket. Undersøg de to eksempler nedenfor og se, om du kan finde farven.
Spørgsmål
- Gør rede for farvevalgene i de to billeder - herunder de farvekontraster, du finder mest iøjnefaldende.
- Hvilke stemninger hjælper farverne med til at anslå?
Idéen bag kontrastopgaven er at finde ud af, hvordan forskellige kunstnere anvender virkemidlet i værket. Undersøg de to eksempler nedenfor og se, om du kan finde kontrasten.
Spørgsmål
- Gør rede for de væsentligste kontrastforhold i de to billeder
- Hvilke principper for kontrast findes i de to billeder?
Ideen bag rytmeopgaven er at finde ud af, hvordan forskellige kunstnere anvender virkemidlet i værket. Undersøg de to eksempler nedenfor og se, om du kan finde rytmen.
Spørgsmål
- Prøv med en indtegning af rytmemarkeringer på de to billeder.
- Hvordan forløber rytmen?