Undervisningsmaterialet henvender sig til folkeskolernes indskoling og kan anvendes i dansk, billedkunst eller tværfaglige forløb. Materialet skal betragtes som inspiration til opgaver før, under og efter museumsbesøget.
Drømmeland inviterer os på en rejse igennem drømmens landskab, hvor billederne flyder frit og ucensureret. Fra det værste mareridt til den vildeste ekstase. I hæsblæsende fart fører rejsen os til en række rum, der er iscenesat som drømmebilleder. Væggene er malet i et væld af farver, og kulørt stof hænger ned fra loftet. Her møder vi en verden, der på én gang virker velkendt, men samtidig er vendt helt på hovedet. Og ligesom i drømmen har vi ingen anelse om, hvad der venter os bag det næste hjørne.
Udstillingen tager udgangspunkt i KUNSTENs egen samling, der er ophængt sammen med markante indlån fra danske museer og en række private samlinger. I ét rum ser vi Harald Giersings Sovende pige i blå kjole sammen med en forstørret sovende mand i Peter Lands Untitled (Man in bed). I et andet står surrealistiske værker over for moderne installationskunst og skulpturer. Og på forunderlig vis går det hele op i en højere enhed i drømmens verden.
Materialet tager udgangspunkt i samtaler med eleverne om deres forståelse for og oplevelse af drømme.
Før besøget på KUNSTEN skal eleverne præsenteres for forløbet under besøget. Under besøget skal I rundt til udvalgte værker på udstillingen og snakke om hvilken drømmetype og stemning, de hver især repræsenterer. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er noget facit i samtalen. Der er ikke et rigtig og forkert svar, så eleverne byder ind med de tanker de har. For at opnå et fælles udgangspunkt kan I inden besøget brainstorme for at finde en definition af drømme og forskellige drømmetyper. Spørg eleverne hvad en drøm er og hvad de forstår ved eksempelvis ordene: dagdrøm, mareridt, fremtidsdrøm, drømmeland og den natlige drøm. Noter gerne stikord så de kan genbruges under besøget.
Præsenter venligst eleverne for ordensregler på museet inden besøget (se under praktisk information)
Klassen guides rundt i udstillingen til de udvalgte værker. Vi anbefaler et max på 5 værker, da det er vores erfaring, at eleverne ikke kan rumme mere. Tag i stedet god tid ved de enkelte værker og sørg for at alle får mulighed for at reflektere over spørgsmål og svar. Sæt jer gerne ned i rummet, så alle kan se og være med i samtalen.
Hjælp til samtalen:
Brug definitionerne og stikordene fra samtalen, I havde før besøget. Hvad ser I? Hvad tror I, der skete lige før? Hvad sker der lige om lidt, hvis værket var levende og bevægede sig? Hvilken drømmetype er der tale om og hvorfor? Fold samtalen ud til stemningen i hele rummet.
Hvordan passer stemningen i rummet og de andre værker til det eller de udvalgte værk/værker? Passer værket i rummet?
Værkforslag og placering:
Det lyseblå rum/indgangsrummet: Peter Land, Harald Giersing, Peter Callesen
Det grønne rum/Skoven: Kathrine Ærtebjerg, Randi og Katrine, Morten Schelde, Christine Hamre og Nina Saunders.
I foyeren: Oluf Breuning skulpturer. Hvad drømmer de om hver især?
Vælg værkerne ud så der både er maleri og skulptur/installation. Tag også gerne eleverne med i udstillingens ”biograf”, så de kan opleve variationen i de mange forskellige medier og få et indblik i, hvad kunst også kan være.
Tag evt. billeder undervejs som I kan bruge til at genopfriske hukommelsen efter besøget.
NB: Der må ikke fotograferes i de mørkelagte rum (Det sorte og lyserøde rum) pga. lysfølsomme værker, i resten af udstillingen kun uden blitz.
Tal om besøget på museet. Hvad har eleverne lært? Hvad synes de om udstillingen?
Kreativ opgave: eleverne skal tegne, hvad de drømmer om, deres fremtidsdrøm eller et drømmelandskab som dem, I så på udstillingen.
Det er gratis at benytte museet i forbindelse med undervisning, men besøg skal bookes online her. Her kan man også bestille en guidet tur i udstillingen.
Madpakker kan spises i museet lille auditorium i underetagen efter aftale med museumsværterne og i parken, når vejret er godt. Husk, at rydde op efter jer, når I har spist. Noter gerne i bookingen at I ønsker at spise medbragt mad. Vi gør dog opmærksom på, at der kan være mange klasser på besøg og at det derfor ikke altid er muligt, at spise på det ønskede tidspunkt.
Vi er meget interesseret i feedback på materialet, så vi fremadrettet kan udvikle det i forhold til jeres undervisning. Derfor vil vi gerne vide hvad jeres oplevelse har været med materialet? Skriv til museet på kunsten@aalborg.dk