Undervisningsmaterialet henvender sig til folkeskolernes mellemtrin og kan anvendes i dansk, billedkunst eller tværfaglige forløb. Materialet skal betragtes som inspiration til opgaver før, under og efter museumsbesøget.
Drømmeland inviterer os på en rejse igennem drømmens landskab, hvor billederne flyder frit og ucensureret. Fra det værste mareridt til den vildeste ekstase. I hæsblæsende fart fører rejsen os til en række rum, der er iscenesat som drømmebilleder. Væggene er malet i et væld af farver, og kulørt stof hænger ned fra loftet. Her møder vi en verden, der på én gang virker velkendt, men samtidig er vendt helt på hovedet. Og ligesom i drømmen har vi ingen anelse om, hvad der venter os bag det næste hjørne.
Udstillingen tager udgangspunkt i KUNSTENs egen samling, der er ophængt sammen med markante indlån fra danske museer og en række private samlinger. I ét rum ser vi Harald Giersings Sovende pige i blå kjole sammen med en forstørret sovende mand i Peter Lands Untitled (Man in bed). I et andet står surrealistiske værker over for moderne installationskunst og skulpturer. Og på forunderlig vis går det hele op i en højere enhed i drømmens verden.
Materialet tager udgangspunkt i forholdet mellem ord og billede.
Før besøget på KUNSTEN skal eleverne arbejde med tillægsord. Hvilken funktion og betydning har de for en sætningskonstruktion? Eleverne læser et tekststykke og finder tillægsord. Tekststykket kunne eksempelvis være: Sebastians Når lyset bryder frem, Tommy Seebach/Rasmus Seebachs Under stjernerne på himlen, et uddrag af Lewis Carrolls Alice i Eventyrland eller Lyman Frank Baums Troldmanden fra Oz.
Før besøget på KUNSTEN skal eleverne inddeles i grupper eller par og præsenteres for deres opgave under besøget.
Eleverne får udleveret deres opgaveark og går i grupperne for at løse dem.
Opgaven går ud på med tillægsord at beskrive stemningen i et enkelt værk eller i de forskellige rum i udstillingen. Til den sidste opgave skal eleverne hver især tage et foto af og med, det værk de ønsker at bruge til opgaven efter besøget.
NB: Det er vigtigt at informere eleverne om at de ikke må fotografere i de mørkelagte rum (Det sorte og lyserøde rum) pga. lysfølsomme værker, i resten af udstillingen kun uden blitz.
Eleverne har hjemme skrevet eller får tid til at skrive en kort tekst om drømme ud fra de tillægsord og det værk, de har valgt under besøget. Teksten kan fx handle om en drøm de har haft, deres fremtidsdrøm eller være ren fantasi. Efterfølgende vælges et par elever ud til at præsentere deres fotografier fra besøget og læse deres tekst højt for hele klassen eller deres arbejdsgruppe.
Det er gratis at benytte museet i forbindelse med undervisning, men besøg bookes online her. I kan også booke en guidet tur.
Vi er meget interesseret i feedback på materialet så vi fremadrettet kan udvikle det i forhold til jeres undervisning. Derfor vil vi gerne vide hvad jeres oplevelse har været med materialet? Skriv til museet på kunsten@aalborg.dk.