Hvilken betydning har vores krop i vores liv, og hvordan bruger vi den? Det zoomer vi ind på i dette dialogbaserede læringsforløb, hvor vi bruger kunstværker som et neutralt udgangspunkt for vores samtaler om kroppen og vores tanker om den.
Vi har alle en krop, og har på godt og ondt helt automatisk små og store samfundsforventninger og tanker baseret på kulturen i vores omgangskreds viklet rundt om os og vores ageren. De tanker og forventninger forsøger vi at bearbejde gennem oplevelsen af kunst, så vi i højere grad bliver bevidste om dem, og kan forholde os til dem. Kroppene, som vi finder i forskellige kunstværker, er derfor omdrejningspunkt for de samtaler, som vi har med dine elever og dig selv i dette forløb. Vi tager altid udgangspunkt i elevernes oplevelser af kunstkroppene, og hvad vi præcist kommer til at tale om, kommer derfor an på, hvad der fylder for dine elever.
Kunsten har udviklet et læringsforløb, hvor vi undersøger kroppens betydning for os ud fra konkrete og jordnære dialoger. Udgangspunkterne for forløbet finder vi i udstillede kunstværker, som forholder sig til kropsrelaterede temaer, og vi går ned ad de tankestier dine elever allerede går på. Gennem en åben dialog undersøger vi, hvad eleverne tænker om kroppens mangfoldighed, kroppen der gør noget, kropsidealer og hvad der ellers fylder – hele tiden med kunstværkerne som udgangspunkt, så vi bevæger os om et fælles tredje.
Varighed: 50 minutter
Hvor: I museets udstillingssale
Max. antal elever: 28
Målgruppe: Mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelser
Fag: Seksualundervisning, uge sex, samfundsfag, dansk, billedkunst
Pris: 500 kr.
Praktisk info: Eleverne skal altid være ifølge med en lærer/pædagog, når de bevæger sig rundt på museet. Vi forventer, at du har orienteret dine elever om, hvordan de skal færdes på museet: Se retningslinjer for et besøg her.