Hvilken betydning har vores krop for os, og hvordan bruger og fremstiller vi den? Hvornår har vi kontrol over den, og hvornår mister vi kontrollen? Det gælder både i det sociale rum, på billeder og på internettet? I anledning af Sex og samfunds initiativ Uge Sex zoomer vi ind på temaet 'Kropskontrol' i et dialogbaseret læringsforløb, hvor vi bruger kunstværker som et fælles udgangspunkt for samtaler og en kreativ aktivitet.
Vi har alle en krop. Derfor er vi på godt og ondt helt automatisk omgivet af små og store samfundsforventninger og tanker til den. De er baseret på kulturen i vores omgangskreds, som er viklet rundt om os, og vores ageren i alle dele af vores liv. Langt hen ad vejen kan vi ikke styre de forventninger til og tanker om vores krop, og det kan påvirke os på forskellige måder.
Den påvirkning og de tanker forsøger vi at bearbejde kreativt, så vi i højere grad bliver bevidste om dem, og kan forholde os til dem. Kroppene, som vi finder i forskellige kunstværker, er derfor omdrejningspunkt for de samtaler og den kreative aktivitet, som vi sammen med dine elever arbejder med i dette forløb. Vi tager altid udgangspunkt i elevernes oplevelser af kunstkroppene, og hvad vi præcist kommer til at tale om, kommer derfor an på, hvad der fylder for dine elever. Vi kommer også til at tale om, hvilke blikke vi selv kaster på kroppene i værkerne.
Dialogbaseret læringsforløb
Kunsten har udviklet et dialogbaseret læringsforløb, hvor vi undersøger kroppens betydning for os ud fra konkrete og jordnære dialoger og en lille kreativ aktivitet. Udgangspunkterne for forløbet finder vi i udstillede kunstværker, som forholder sig til kropsrelaterede temaer, og vi går ned ad de tankestier dine elever allerede går på. Gennem en åben dialog undersøger vi, hvad eleverne tænker om iscenesættelse af kroppen, kroppens mangfoldighed, kroppen der bevæger sig og gør noget, kropsidealer og hvad der ellers fylder – hele tiden med kunstværkerne som udgangspunkt, så vi bevæger os om et fælles tredje. I den kreative aktivitet går vi særligt på opdagelse i de tavse erfaringer, vi alle har gjort os om samme emner. Ofte kan hændernes sprog nemlig grave frem til noget, som vi ikke helt kan finde ordene for.
Program
Samtalerne om og den kreative aktivitet ved kunstværkerne tager først og fremmest udgangspunkt i elevernes egne interesser, nysgerrighed og undren. Derfor vil kunstformidleren på forhånd og undervejs tilrette både valg af kunstværker og kreativ aktivitet til klassetrinnet og den enkelte klasse.
Forløbet er i Uge Sex/uge 6 støttet af Aalborg Kommune
Varighed: 50 minutter
Hvor: I museets udstillingssale
Max. antal elever: 28
Målgruppe: Mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelser
Fag: Seksualundervisning, uge sex, samfundsfag, dansk, billedkunst
Pris: Gratis for folkeskoler i Aalborg Kommune i uge 6. For andre skoler og i andre uger koster forløbet 500 kr.
Praktisk info: Eleverne skal altid være ifølge med en lærer, når de bevæger sig rundt på museet. Vi forventer, at du har orienteret dine elever om, hvordan de skal færdes på museet: Se retningslinjer for et besøg her.
Kom gerne med flere ønsker til tidspunkter i kommentarfeltet. Så er det nemmere for os at immødekomme jer.