Når man betragter farvecirklen, viser det sig, at gult er den lyseste og violet er den mørkeste farve, dvs. at den stærkeste kontrast mellem lys og mørke udgøres af disse to farver. Vinkelret på aksen gult-violet står rød-orange og blågrønt, som er kulde-varme-kontrastens to poler. Rødorange eller saturnrødt er den varmeste farve, og blågrønt eller manganoxyd er den koldeste farve. Men pointen er, at hvorvidt en farve opleves som kold eller varm afhænger af farverne ved siden af.
Olaf Rudes portræt af ”Fru Elna Fonnesbech-Sandberg” udnytter kold-varm-kontrasten. Kvinden placeret centralt i billedet karakteriseres med varme farver på en kold baggrund.
Lars Nørgaard sætter flere farver i spil i ”Artsupport”, der også udnytter varme og kolde farver, men de mange indbyrdes farvesammenstillinger nuancerer farveoplevelsen. Se f.eks på den gule farve i billedet. Nørgaards farverige palet holdes på plads af diverse gråtoner.