Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

Tema 4. Surrealisme i dag

Surrealismen i samtidskunsten

Selvom man traditionelt siger, at surrealismen er en bevægelse, som løb fra starten af 1920’erne til ca. slutningen af 1940’erne, er der mange kunstnere, som sidenhen har ladet sig inspirere af surrealismen og som har brugt mange af de samme elementer i deres kunstværker. Mange samtidskunstnere er inspireret af drømme, det mystiske, det seksuelle samt det revolutionære.

 

Opgave: Undersøg kunstværker med surrealistiske træk

Efter at have arbejdet med nogle af de surrealistiske kunstværker, som I har set på museet, kan I undersøge andre kunstnere, som bruger surrealistiske elementer i deres kunstværker. I kan tage udgangspunkt i de to danske samtidskunstnere Julie Nord og Michael Kvium, og undersøge værkerne Uden titel (Fever), 2010 og Social Dream Painting, 1998

  • Undersøg billederne og hvert deres udtryk. Tag afsæt i billedanalyse.
  • Er der ligheder og forskelle at finde?
  • Hvilke surrealistiske træk er der i de to værker?

 

 

Julie Nord

Julie Nord (1971-) arbejder primært med tegning og akvarel. Ofte er hendes værker er inspirerede af eventyr, børnebogsillustrationer, gyserfilm og ikke mindst surrealistisk kunst. Særligt referencer til eventyret Alice i Eventyrland går igen i mange værker. Desuden er værkerne ofte meget detaljerede og indeholder mønstre, hvor øjet kan have svært ved at finde et roligt fokuspunkt.  I sine billeder arbejder Julie Nord ofte med at nedbryde det forventede lige fra vante virkelighedsbilleder af familien og hjemmet til mennesker der går i opløsning eller smelter sammen med dyr. Karakteristisk for værkerne er, at de altid gemmer på uhyggelige elementer bag noget ellers velkendt. 

 

Michael Kvium

Michael Kvium (1955-) arbejder med mennesker og den menneskelige tilværelse. Hans malerier stiller ofte spørgsmål til, hvad det vil sige at være menneske, når han går ind i de mørke afkroge af mennesket, vores kultur og samfund. Kviums billeder fra slutningen af 1980’erne gør op med den politiske korrekthed, som var meget fremme i 1970’erne. Motiverne tager udgangspunkt i menneskets handlinger med inspiration fra hverdagssituationer. I fokus er den menneskelige dobbeltmorale, de løgnagtige og i det hele taget forskellige tabuer. Scenerne foregår inden døre i rum set fra en skæv vinkel. Kvium fjerner facaderne, og viser beskueren indblik i alt det, som foregår bag folks lukkede døre.