Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

7. - 10. klasse

Undervisningsmaterialet henvender sig til folkeskolernes udskoling og kan anvendes i dansk, billedkunst eller tværfaglige forløb. Materialet skal betragtes som inspiration til opgaver før, under og efter museumsbesøget.

Om udstillingen 

Drømmeland inviterer os på en rejse igennem drømmens landskab, hvor billederne flyder frit og ucensureret. Fra det værste mareridt til den vildeste ekstase. I hæsblæsende fart fører rejsen os til en række rum, der er iscenesat som drømmebilleder. Væggene er malet i et væld af farver, og kulørt stof hænger ned fra loftet. Her møder vi en verden, der på én gang virker velkendt, men samtidig er vendt helt på hovedet. Og ligesom i drømmen har vi ingen anelse om, hvad der venter os bag det næste hjørne. 

 

Udstillingen tager udgangspunkt i KUNSTENs egen samling, der er ophængt sammen med markante indlån fra danske museer og en række private samlinger. I ét rum ser vi Harald Giersings Sovende pige i blå kjole sammen med en forstørret sovende mand i Peter Lands Untitled (Man in bed). I et andet står surrealistiske værker over for moderne installationskunst og skulpturer. Og på forunderlig vis går det hele op i en højere enhed i drømmens verden. Læs mere om udstillingen.

 

Forløb

Materialet har Wilhelm Freddie og surrealismen som omdrejningspunkt. Klassen skal under forløbet i fællesskab lave et lille katalog til en fiktiv udstilling om Wilhelm Freddie. 

 

Før besøget

Før besøget på KUNSTEN inddeles eleverne i par eller mindre grupper og undersøger én af de følgende opgaver: 1. Surrealisme, 2. Freud og drømmetydning, 3. Wilhelm Freddie og 4. Værket Sex-paralyseappeal fra 1936. I kan indledningsvis se et portræt om Wilhelm Freddie (se links på litteraturlisten)

 

Lad gerne flere grupper løse samme opgave, så de kan sparre om de informationer, de finder. Hvad er relevant for opgaven og hvorfor skal noget vælges til eller fra? De skal ende med en kort introduktion til deres område. Fire grupper fremlægger for klassen, en gruppe fra hver af de stillede opgaver.


Før besøget på KUNSTEN skal eleverne præsenteres for forløbet under besøget. Under besøget skal de i samme grupper lave analyser af udvalgte værker. Hvis eleverne ikke tidligere har arbejdet med værkanalyse laves en kort introduktion inden besøget. 

Præsenter venligst eleverne for ordensregler på museet inden besøget.

 

Under besøget

Eleverne får udleveret opgavearket. Del grupperne så de har ansvar for et af værkerne på listen på opgavearket. Er der mange grupper brug punkt 5. og 6., ellers kan de udlades. Grupperne går på egen hånd og løser opgaverne. 

 

Efter besøget

Eleverne arbejder videre med opgave 4 og 5 ud fra deres noter fra museet. 
Alt materiale fra de forskellige opgaver samles til et lille katalog.

 

Litteratur

Wilhelm Freddie: Stik gaflen i øjet! –Statens Museum for Kunst, 2009 
Wilhelm Freddie – Rolf Læssøe, 1981
De franske surrealister: en gruppe digtere mellem to krige

 

Portræt af Wilhelm Freddie

http://www.danskkulturarv.dk/find/wilhelm+freddie/
http://www.danskkulturarv.dk/smk/portr%C3%A6t-wilhelm-freddie/

 

Praktisk info

Det er gratis at benytte museet i forbindelse med undervisning, men besøget skal bookes online. Her kan I også booke en guidet tur.

 

Ordensregler

Kan læses her

 

RIS og ROS

Vi er meget interesseret i feedback på materialet så vi fremadrettet kan udvikle det i forhold til jeres undervisning. Derfor vil vi gerne vide hvad jeres oplevelse har været med materialet? Skriv til museet på kunsten@aalborg.dk