Sprog

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
EAN: 5798003745718

Kalender

SOLO: Rita Kernn-Larsen

7. feb 2019 til 5. maj 2019

Oplev en soloudstilling med Rita Kernn-Larsen, der sammen med blandt andre Wilhelm Freddie var en central person, da surrealismen fik sit gennembrud.

I foråret 2019 præsenterer Kunsten den første soloudstilling i mange år med den danske surrealist Rita Kernn-Larsen (1904-1998). Gennem 1930’erne oplever Rita Kernn-Larsen som få andre samtidige, kvindelige kunstnere stor international anerkendelse i intellektuelle og kunstneriske miljøer. I forbindelse med sin debut i 1934 karakteriserer en anmelder hende sågar som ”en kvindelig, dansk Picasso”. Hun har dét til trods alligevel aldrig helt vundet retfærdig genklang i vores samtid.

 

Udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen kaster ikke bare et blik på Rita Kernn-Larsens surrealistiske storhedstid i 1930’erne, men også den senere del af kunstnerskabet, som er blevet mindre belyst gennem årene. I udstillingen vil man således kunne følge Kernn-Larsens virke gennem alle årene; fra 1930’ernes drømmende og dragende scenarier og mystiske figurer til hendes senere års naturalistiske landskaber, finurlige collager og keramiske værker. 

 

For at kaste et samtidigt blik på Rita Kernn-Larsens samlede virke har Kunsten inviteret den danske samtidskunstner Kirstine Roepstorf (f. 1972) til at iscenesætte udstillingen. Roepstorff har senest markeret sig på Venedig Biennalen i 2017, hvor hun repræsenterede Danmark. Med udgangspunkt i Kernn-Larsens kunstneriske univers vil Kirstine Roepstorff skabe et nutidigt, levende og sanseligt møde med udstillingens værker.

 

Udstillingen er skabt i samarbejde med Gl. Holtegaard.

Om Rita Kernn-Larsen

Rita Kernn-Larsen er en international ener i dansk billedkunst. Hun begynder sit kunstneriske virke med surrealismen i parløb med den danske kunstnersammenslutning Linien i København, men opnår aldrig den brede anerkendelse i Danmark. 


Til gengæld slår hun igennem især i Frankrig og England, og det er her, Rita Kernn-Larsen kommer til at udstille, leve og arbejde det meste af sit liv. I Paris oplever hun tidligt i karrieren international anerkendelse og udstiller på nogle af tidens mest ombruste surrealisme-udstillinger side om side med kunstnere som Salvador Dali, Max Ernst og Meret Oppenheim. 

 

2. verdenskrig sætter dog en brat stopper for Kernn-Larsens surrealistiske arbejde, og hun må genfinde sig selv som kunstner. De drømmende scener skiftes nu ud med mere naturalistiske gengivelser af landskabet i den sydfranske egn omkring St. Jeannet, hvor hun fremadrettet bosætter sig. Herfra søger hun nye veje i sin praksis, som også vil blive præsenteret på udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen.

Fortiden genfortalt

Udstillingen er en del af Kunstens udstillingsserie Fortiden genfortalt, der gennem nye perspektiver og med rod i museets samling tager livtag med fortidens stemmer for at forstå nutidens tendenser. Rita Kernn-Larsen er i forvejen repræsenteret i museets samling med hovedværket La pomme de la Normandie (1934), som er et væsentligt vidnesbyrd om Kernn-Larsens surrealistiske virke i 1930’erne. Sammenstillet med senere værker fra Kernn-Larsens livslange virke præsenterer udstillingen nye perspektiver på denne væsentlige danske kunstner, der aldrig helt har vundet retmæssig genklang i vores samtid. Dette aktualiseres ikke mindst gennem Kirstine Roepstorffs sanseligt inddragende iscenesættelse, som er skabt med udgangspunkt i Kernn-Larsens kunstneriske univers.

 

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog, der bringer nye perspektiver på Rita Kernn-Larsens betydning for dansk surrealisme og sætter kunstnerens samlede værk i et nutidigt perspektiv. Bidragsyderne er mag. art. Maria Kjær Themsen, ph.d. i kunsthistorie Ulla Angkjær Jørgensen, samt digter, forfatter og forlægger Asger Schnack. Desuden indeholder kataloget en hidtil upubliceret samtale mellem Rita Kernn-Larsen og kunstmæcen Finn Falkersby.

 

Rita Kernn-Larsen, Oasen (1935). Randers Kunstmuseum

© Randers Kunstmuseum

Udstillingen er støttet af