Lidelseshistorien markerer et højdepunkt i Bibelen – og en dramatisk afslutning på Jesu liv. Skærtorsdag tager han afsked med sine disciple, og afskedsmåltidet danner rammen om en alvorlig, men samtidig følelsesfuld sammenkomst blandt nære venner.
Alvoren, forholdet mellem de involverede (kærlighed, fællesskab, hengivenhed, usikkerhed, angst, sorg, splittelse og svig) samt hudløsheden i ”nadverscenen” har gennem tiderne inspireret utallige kunstnere, og temaet er blevet fortolket på mangfoldig vis.
Læs mere om maleriene nedenfor og svar på spørgsmålene om Den sidste nadver bagefter.
Niels Larsen Stevns: Maria salver Kristi fødder - 1907
Karl Larsen: Aftenselskab - 1924
Kurt Trampedach: Nadverbillede - 1969
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvorledes er billederne bygget op? Prøv med en billedanalyse.
Fortolkende niveau: Hvad ”handler” billederne om? Hvad har kunstnerne villet sige?
Perspektiverende niveau: Hvad betyder venskab, kærlighed og fællesskab for mennesket i dag? Hvad betyder begreberne for dig? Hvorledes fremstilles de i dag i billedkunsten og i medierne?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
”Hvor mennesker mødes, opstår der sød musik” – hedder det. Eller er det nu så sikkert? Billedkunstnerne har taget temaet til sig, og på forskellig vis sættes stemninger og følelser i glas og ramme.
Læs mere om nedenstående malerier og prøv at svare på spørgsmålene nederst bagefter.
Harald Slott-Møller: Primavera - 1901
Edvard Weie: Mars og Venus - ca. 1923
Marc Chagall: Kirketårnet i Orgival - 1949
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvorledes er billederne bygget op? Prøv med en billedanalyse.
Fortolkende niveau: Hvordan skildres forholdet mellem kønnene? Hvilke følelser vækkes? Hvad har kunstnerne villet sige?
Perspektiverende niveau: Giv eksempler på fremstillinger af kærlighedstemaet – gerne fra helt aktuelle udtryk. Hvor stor en rolle spiller temaet i moderne medier? Hvorfor?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
Livets gang kan bl.a. defineres som en rejse, der går fra fødsel til død. Forskellige livsfaser gennemløbes – og der kan fokuseres på helheden i forløbet eller på enkelte, men vigtige faser. Billedkunsten forholder sig til forholdet mellem kontinuitet og brud.
Læs mere om nedenstående malerier og svar på spørgsmålene bagefter.
Michael Kvium: So simple – 1995
Anna Ancher: Fåreklipning – 1900
Niels Strøbæk: Breve – 1972
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvorledes er billederne bygget op? Prøv med en billedanalyse.
Fortolkende niveau: Hvordan fremstilles ”Livets gang”? Hvordan er forholdet mellem kontinuitet og brud fremstillet?
Perspektiverende niveau: Kender du eksempler på fremstillinger, der dokumenterer ”livslinjer” – eller det ”at leve i nuet”? Hvad er vigtigst for dig: det lange perspektiv eller det at ”leve i nu’et”? Hvorfor?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
Et af de mest gennemarbejdede motiver i kunsthistorien er menneskekroppen. Der er dog stor forskel på, hvordan de forskellige kunstnere går til opgaven, når det gælder om at skildre mennesket, - for hvilke ”regler” gælder?
I hvor høj grad drejer det sig om iagttagelse af former og proportioner, og i hvor høj grad spiller andre faktorer ind? Hvad skal medtages i kunstværket – for at kunstværket tager sig troværdigt ud?
Læs mere om nedenstående malerier og svar på spørgsmålene nederst bagefter.
Edvard Weie: Livsglæden - tre dansende figurer - 1908/11
Kai Nielsen: Stående kvindefigur (Århuspigen) - 1921
Wilhelm Freddie: Meditation over den antinazistiske kærlighed - 1936
Egill Jacobsen: Græshoppedans - 1941
Erik Thommesen: Pige med fletning - 1949
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne - og i de valgte skulpturer? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvordan er billederne/skulpturerne bygget op? Prøv med en billed- og en skulpturanalyse.
Fortolkende niveau: Hvilke forhold omkring menneskekroppen er der fokuseret på? Hvor går grænserne imellem individualitet og konformitet? Hvorledes spiller kroppen sammen med omgivelserne?
Perspektiverende niveau: Giv eksempler på forskellige værker, der tematiserer kroppen og kropskulturen. Hvad karakteriserer en moderne kropskultur? I hvor høj grad finder du, at kroppen afspejler arvelige og genetiske forhold? Hvor meget spiller omgivelserne ind på dannelsen af kropskulturen?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
Mytebegrebet spænder vidt - fra de "klassiske" myter, hvor livets grundvilkår påvises i mere eller mindre dramatiske fremstillinger (patos) - til mere hverdagsagtige, hvor intime følelser stilles til skue. Andre mytiske fremstillinger hæver mennesket op over det hverdagsagtige.
Læs mere om nedenstående malerier og svar på spørgsmålene nederst bagefter.
Olaf Rude: Sankt Georg og dragen - 1918
Jens Søndergaard: Portræt af min kone og min bedstemor - 1922
Olaf Rude: Fru Elna Fonnesbech-Sandberg - 1933
Niki de Saint Phalle: ”Nana Baloon” - 1960'erne
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvordan er billederne bygget op? Prøv med en billedanalyse.
Fortolkende niveau: Hvad ”handler” billederne om? Hvad har kunstnerne villet sige?
Perspektiverende niveau: Har mytiske fremstillinger aktualitet i dag?
Kan du finde eksempler på andre – gerne moderne mytologiske fremstillinger i medierne?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
Billedkunsten rummer værker med stærke følelser, men det er langt fra altid, at de forskellige udtryk er lige behagelige – eller for den sags skyld: entydige.
Hvor går grænserne mellem omsorg/beskyttelsestrang og aggressivitet/selvhævdelse? Hvordan overlever man i en verden, der kan forekomme truende? Hvor går grænserne mellem offer- og bøddelrolle?
Læs mere om nedenstående malerier og svar på spørgsmålene nederst bagefter.
Asger Jorn: Le droit d’aigle (Ørnens ret) - 1950
Max Ernst: Bonjour Satanas – 1928
Carl-Henning Pedersen: Den ædende – 1939
Auguste Herbin: Combat clair-obscur - 1939
Arne Haugen Sørensen: Trefløjet stamtavle - 1972-73
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne - og i de valgte skulpturer? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvordan er billederne/skulpturerne bygget op? Prøv med en billed- og en skulpturanalyse.
Fortolkende niveau: Hvordan skildres forholdet mellem ”offer- og bøddelrolle”? Hvad har kunstnerne villet sige?
Perspektiverende niveau: Giv eksempler på moderne udtryk, der tematiserer forholdet mellem omsorg og aggressivitet. Hvorfor tror du, at de to begreber ofte kan sættes i forbindelse med hinanden?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse
Hvad ”tegner” et menneske? Det er et vanskeligt spørgsmål at besvare, men portrætkunsten giver forskellige bud på, hvor der kan sættes ind, når et menneske skal karakteriseres.
Kan et menneske ”fanges” i et enkelt udtryk fastholdt i farver og former – eller er det en helt umulig opgave? Hvad sker der, når forskellige portrætter sættes sammen til en portrætgruppe?
Læs mere om maleriene nedenfor og svar på spørgsmålene nederst bagefter.
Olaf Rude: Fru Elna Fonnesbech-Sandberg - 1933
Asger Jorn: Didaska I - 1945
Jørgen Haugen Sørensen: Portræt af maleren Poul Lillesøe - 1955
Jens Søndergaard: Fire malere - 1934-35
Vilhelm Lundstrøm: De Fire – 1920
Spørgsmål
Når du har studeret billederne er du klar til at svare på disse spørgsmål. Analyser billederne på et eller flere af niveauerne.
Beskrivende niveau: Hvad ser du på billederne / skulpturen? Giv en grundig beskrivelse.
Analytisk niveau: Hvordan er billederne / skulpturen bygget op? Prøv med en billedanalyse.
Fortolkende niveau: Hvilke personligheder ser du i værkerne? Hvilke karaktertræk er der lagt vægt på? Er portrætterne ”troværdige” – eller måske udtryk for myter, forenklinger, fordomme ..... ?
Perspektiverende niveau: Giv eksempler på portrætkunst – i ”traditionel” forstand (som ovenfor), og/eller som den praktiseres i de moderne medier. Hvor går grænserne mellem ”objektiv” registrering og mere glorifiserende personlighedsdyrkelse / kritiserende personlighedsafdækning?
Hent inspiration her:
Spørgsmål til billedanalyse
Eksempler på billedanalyse