Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg

Tlf: +45 99 82 41 00
kunsten@kunsten.dk
CVR: 47 21 82 68
faktura@kunstenfaktura.dk

 

Danske Bank

Regnr.: 4368 Kontonr.: 13534926

7. - 10. klasse

Undervisningsmateriale til Drømmeland

 

1)    Find værkerne

  • Wilhelm Freddie: Den venetianske fugl, 1933

  • Wilhelm Freddie: Meditation over den antinazistiske kærlighed, 1936

  • Wilhelm Freddie: Pskyofotografisk fænomen: Sabotage, 1944
  • Wilhelm Freddie: Arabien Pralines, 1946
  • Harry Carlsson: Ustabil flegma, 1935
  • Vilhelm Bjerke Petersen: Klippens drøm, 1935

 

2)    Lav en analyse af værket 

  • Beskrivelse. Hvad ser I i værket?

  • Komposition. Hvordan er værket bygget op?

  • Perspektiv: Ser man nedefra (frøperspektiv), ligefor (normalperspektiv) eller ovenfra (fugleperspektiv)
  • Rum: Hvad ser I i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden? Forsvinder alle linierne samme sted (centralperspektiv), overlapper de forskellige elementer hinanden? 
  • Lys/skygge: Hvor kommer lyset fra? 
  • Symmetri/asymmetri: Er der balance i værket eller ”tipper” det til en af siderne?
  • Er værket figurativt eller abstrakt. Kan I genkende elementer i værket?
  • Hvordan er stemningen i værket?
  • Hvad er temaet?
  • Hvordan forholder værket sig til de andre værker i rummet og temaet drømmeland?

 

3)    Tag udgangspunkt i jeres svar om Freddie-værket og gå på opdagelse i hele udstillingen.

  • Find et værk med samme tematik eller stemning. Tænk kreativt. Det behøver ikke være et maleri. 
  • Lav en kort beskrivelse af det nye værk. På hvilke punkter kan det sammenlignes med det første værk. Begrund jeres svar. 
  • Tag noter til opgave 4-5. De skal først løses efter jeres besøg.

 

4)    Hvordan passer jeres analyse af værket fra opgave 1-2 med jeres kendskab til surrealismen og Wilhelm Freddies værker?


5)    Jeres besvarelser skal skrives sammen til en kort tekst om værket. Brug kun de observationer, der er mest interessante for det værk i har analyseret.