I denne sal kommer lyset udelukkende ovenfra. Lige nu fylder en labyrint med værker det meste af salen. Hvis den ikke var der, ville salen være ét stort åbent rum. Ovenlyssalene er meget karakteristiske for modernistisk arkitektur. Det har et nærmest svævende udtryk med søjler og flader i hvide nuancer, som skærer sig ind i hinanden og gør salen let og levende.
Salen er karakteriseret ved at være et meget fleksibelt udstillingsområde. Der er mulighed for at stille skillevægge op forskellige steder, som det bl.a. er tilfældet i dag mellem Let’s Match og Let’s Get Lost-udstillingerne. Væggen kan flyttes, så det bliver ét åbent rum.
Det er typisk Kunstens permanente værker, som hænger i Ovenlyssalene, men der er også plads til skiftende udstillinger. Hensigten med den labyrint, der findes i Ovenlyssalene i dag, er at kunne præsentere Kunstens samlinger på en måde, som favner mange forskellige værker og perioder; Cobra-kunst, surrealistisk kunst fra 30erne, popkunst, dansk samtidskunst og international kunst og gør det til en oplevelse at gå på opdagelse i samlingen.
I labyrinten er der også to aktivitetsrum for børn, hvor børnene i stil med Cobra-kunstnerne må skrive på væggene. I det andet rum er der forskellige former, som skal sættes sammen til skulpturer, bl.a. inspireret af Robert Jakobsen. Rummene er til for børnefamilier, til glæde for børn elsker at blive aktiveret. Aktivitetsrummene gør også, at folk taler mere sammen om den kunst, de ser. I de små rum understøttes samtalen, og intimiteten gør, at man tør åbne munden uden frygt for at forstyrre.
Fotos: Rasmus Hjortshøj