Hvilken betydning har vores krop for dig? Hvordan bruger du den? Og hvordan føles det, når den udvikler sig?
I anledning af Sex og samfunds initiativ Uge Sex zoomer vi ind på 2026-temaet Krop og pubertet i et dialogbaseret læringsforløb, hvor vi bruger kunstværker som et fælles udgangspunkt for samtaler og en kreativ aktivitet. Langt hen ad vejen kan vi ikke styre forventninger til kroppen og vores tanker om vores krop. Det samme gælder den udvikling kroppen går igennem, og det kan påvirke os på forskellige måder.
Den påvirkning og de tanker forsøger vi at bearbejde kreativt, så vi i højere grad bliver bevidste om dem, og kan forholde os til dem. Kroppene, som vi finder i forskellige kunstværker, er derfor omdrejningspunkt for de samtaler og den kreative aktivitet, som vi sammen med dine elever arbejder med i dette forløb. Vi tager altid udgangspunkt i elevernes oplevelser af kunstkroppene, og hvad vi præcist kommer til at tale om, kommer derfor an på, hvad der fylder for dine elever. Vi kommer også til at tale om, hvilke blikke vi selv kaster på kroppene i værkerne.
Dialogbaseret læringsforløb Kunsten har udviklet et dialogbaseret læringsforløb, hvor eleverne har mulighed for at undersøge kroppens betydning for os mennesker ud fra konkrete og jordnære dialoger og ud fra en kreativ aktivitet.
Forløbet tager direkte afsæt i udstillede kunstværker, som forholder sig til kropsrelaterede temaer. Gennem en åben dialog undersøger vi sammen, hvad eleverne tænker om iscenesættelse af kroppen, kroppens mangfoldighed, kroppens udvikling mm. Når en samtale tager udgangspunkt i kunstens sprog, kan den bevæge sig væk fra den enkelte person til et fælles tredje, og dermed motivere til deltagelse.
I den kreative aktivitet benytter vi hændernes og kunstens sprog, som giver mulighed for at udtrykke noget af det, der kan være svært at sætte ord på.
Program
- Kort velkomst og introduktion til forløbet
- Dialogbaserede samtaler om udvalgte kunstværker
- En kreativ aktivitet, der understøtter et af temaerne i et kunstværk
- Fælles afrunding og opsamling på oplevelser i forløbet.
Samtalerne om kunstværkerne og den kreative aktivitet tager først og fremmest udgangspunkt i elevernes egne interesser, nysgerrighed og undren. Derfor vil kunstformidleren på forhånd og undervejs tilrette både valg af kunstværker og kreativ aktivitet til klassetrinnet og den enkelte klasse.
Forløbet er i Uge Sex/uge 6 støttet af Aalborg Kommune.