I efteråret 2011 iværksattes tre parallelle undervisningsforløb under arbejdsoverskriftren, "Digitalt baseret praksisnær undervisning". Undervisningsforløbene har mundet ud i en interessant digital udstilling som lige nu kan ses på KUNSTEN.
Projektets mundrette titel dækkede over et forsøg på at udvikle nogle undervisningsforløb i faget billedkunst, i et samarbejde mellem det Nordjyske Museum Kunsten, Læreruddannelsen i Aalborg m. underviser og studerende, Center for Undervisning I Nordjylland og praktikskolerne – Gl. Hasseris Skole, Tofthøjskolen og Løvvangskolen.
I praksis lå undervisningsforløbene i hænderne på studerende i deres praktikforløb, som, sammen med deres praktiklærere, skulle tilrettelægge nogle ugers billedkunst-undervisning, der tog udgangspunkt i Kunstens samlinger.
Før praktikforløbene var projektdeltagerne gennem to tre-timers kursusforløb på Center for Undervisningsmidler, hvor en række digitale værktøjer blev præsenteret. På baggrund af disse kurser og udstyret som blev stillet til rådighed for de studerende i deres praktikperiode, fik tre klasser på praktikskolerne mulighed for i praksis at bruge digitale værktøjer i forbindelse med billedkunstundervisningen.
Planlægningen af de tre undervisningsforløb lå i hænderne på de udførende studerende og deres praktiklærere - men fælles for forløbene var en forpligtigelse om at inddrage værker på Kunsten i forløbet, helst med klassebesøg på Kunsten.
Kontakten med Kunsten indebar også, for nogle elevers vedkommende, en rapportering tilbage til medarbejdere på Kunsten og mulighed for direkte kommunikation mellem elev og kunstpædagog via Skype.
De tre undervisningsforløb á tre til fire ugers varighed afvikledes i efteråret 2011, to af forløbene på mellemtrinnet og ét i overbygningen. Der var således stor spredning i elevernes forudsætninger, og diversiteten fremgår også af de færdige produkter.
Fælles for alle tre forløb var et højt motivationsniveau, stort engagement og digitale billedkunstprodukter..