"Hvad er kunst?"indeholder tre aktiviteter, som stimulerer eleverne til at føle et tilhørsforhold til et bestemt billede. Eleverne præsenteres for en række værker fra museets samling, og bliver bedt om at udvælge dem, som de føler sig tiltrukket af. De kan klikke på værkerne og få mere information om værket og kunstneren. Hvis de kan lide billedet, afkrydser de det på afkrydsningsfeltet under billedet. Når de har fundet alle de værker, som de ser som god kunst, skriver de om dem. En god opgave er at lade eleverne se hinandens valg af billeder og diskutere disse.
En anden aktivitet som Hvad er kunst? kan danne udgangspunkt for er at lade eleverne skabe deres eget maleri/værk baseret på deres favorit. Da værket findes på skærmen kan de arbejde ud fra originalen. Eleverne kan herefter blive bedt om at genskabe deres favorit på en ny måde. De kan vælge et andet emne eller en anden stilretning. Dette vil fremme kreativiteten og tvinge eleverne til et mere grundigt studium af deres favoritbillede. Hvad er kunst? understøtter på denne måde mange af de anbefalinger, som kunstformidlere og undervisere giver:
"Because students have brought in their "favorites," they should feel "connected to the viewing space." Here is the opportunity to "value their beliefs and attitudes" and to create a "studio atmosphere of working, discussing artists" (Csikszentmihaly & Robinson).
"By interacting with a favorite artwork through re-creation, students "undertake the task of dealing with objects seriously and attentively; it is only then that the aesthetic experience can occur" (p. 158)...[an experience] which is like an "interpersonal dialogue, friendship, and love" (p. 149) (Csikszentmihaly & Robinson).