Efter at du har lært at knytte et mere "personligt" forhold til forskellige kunstværker under "Hvad er kunst?", er det tid til at opbygge et sprog, der mere "professionelt" karakteriserer kunst. Det gælder nu om at indøve billedanalysebegreber.
Grundbegreber indeholder en systematiseret værktøjskasse med redskaber til billedanalyse, som man kan tilegne sig - led for led. Grundbegreberne i billedanalysen oplines, og der gives definitioner og eksempler. Definitionerne findes ved at klikke på et grundbegreb, mens eksemplerne er bygget mere brugeraktiverende op. I forbindelse med tre billedeksempler stilles et spørgsmål, som tvinger eleven til selvstændigt at gøre sig iagttagelser og sætte ord på disse detailiagttagelser. Når begreberne er indlært via Grundbegreber, kan eleverne gå videre til Billedanalyse, hvor det gælder om at demonstrere, at de kan bruge deres viden i praksis - sætte delene sammen til en helhed.
Grundbegreber kan øves individuelt eller i grupper, og kan struktureres som nedenstående: