Installation (MDF-plader, krydsfinér, skumgummi, nappa, hjul og elektroniske komponenter)
48,5 x 200,0 x 80,5 cm
Installation/vandskulptur (beton, rørledninger, pumper, lyslederkabler, filtre og vand m.m.)
Diameter 1250 cm, højde ca. 220 cm
Jeppe Hein (1974-) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1997 og fra Städel Hochschule für bildende Kunst i Frankfurt am Main, Tyskland. Han bor i Berlin, hvor han også tidligere har fungeret som assistent for Olafur Eliasson, og i dag har skabt sig en stor international karriere med udstillinger rundt omkring i verden. Hans oprindelige afsæt var malerier, men han er i dag kendt for sine store installationer, der spiller på det arkitektoniske, designmæssige, tekniske og funktionelle.
Jeppe Hein tager udgangspunkt i rummet, hvad enten det er udstillingsrummet på museet eller ude i byrummet. Værkerne er ofte interaktive og appellerer til, at vi oplever dem med sanserne og kroppen. Han tilfører typisk en lille humoristisk twist, et overraskelsesmoment, der bryder med vores vante forestillinger om rummet eller funktionen, og dermed gør opmærksom på kunstværket som værende kunstværk. Han skaber rum for leg, sociale møder og eftertænksomhed.
Værkerne i KUNSTENs samling tæller de to bevægelige bænke Moving Bench 2 (a og b), som var et af værkerne på museets udstilling Just Use It! i 2007, og Water Pavilion i museets skulpturpark. Sidstnævnte er en vandskulptur, hvor vandstrålerne med korte intervaller skifter placering, så man lige pludselig for et kort øjeblik kan finde sig selv lukket inde midt i værket sammen med andre beskuere.
For et par år siden etablerede Jeppe Hein med sin søster, Lærke Hein, Karriere Bar i København, hvor restaurant og bar indgår i samspil med kunstværker og forskellige kulturelle arrangementer.
Form og indhold
Budskab
Perspektivering
Form og indhold
Budskab
Perspektivering
Installationskunstens mange facetter
For at få et indblik i hvor alsidig installationskunsten er, kan man lave et undervisningsforløb om installationskunst, hvor følgende værker fra museets samling bl.a. kan inddrages:
Gå på opdagelse i museets skulpturpark
Klassen kan også lave et undervisningsforløb med udgangspunkt i skulpturerne i museets skulpturpark. Eksempelvis kan følgende skulpturer inddrages:
Inden besøget er det altid en god idé at undersøge, om de enkelte værker er tilgængelige på museet.
Udforsk kunstformerne
Besøget på museet kan knyttes til et projekt om installationskunst eller skulpturer.
Gå på opdagelse i byrummet
I mange af Jeppe Heins projekter inddrager han byrummet. Eksempelvis værket Modified Social Benches, der i 2006 stod placeret rundt omkring i Mjølnerparken som en del af den offentlige kunstudstilling SID NED! http://publik.dk/sid_ned.html, der havde som formål at skabe debat om byfornyelsen i området, og i forbindelse med udstillingen Sense City på ARoS i 2009, hvor bænkene blev placeret rundt omkring i det aarhusianske byrum. Bænkene adskiller sig fra normale bænke ved at være højere, at skråne eller bue - de er næsten umulige at sidde på - og lægger dermed op til, at man skal finde alternative måder at sidde på. Ved at tage det funktionelle ud af en genstand, vi anvender i hverdagen, bliver der gjort opmærksom på både genstanden og dens funktion. Med udgangspunkt i humor, undren og eftertænksomhed skabes der grobund for nye sociale møder med værkerne som samtaleemne. Prøv selv at gå på opdagelse efter kunst i gågader, parker og lignende. Hvordan adskiller disse værker sig fra værker på eksempelvis museer? Lægger nogle af værkerne op til socialt samvær eller debat?
Se på vandskulpturer
Klassen kan tage på tur i byrummet og se på vandskulpturer. Eksempelvis Gåsepigen på Vesterbro, Springtudser i Bispensgade/Gravensgade og springvandet på Toldbod Plads. Hvilke forskelle og ligheder er der mellem disse værker? Er der sket en udvikling af vandskulpturen?
Kunsten som overraskelsesmoment
I samtidskunsten er der en tendens til, at man også møder kunsten på uventede steder. Et eksempel på dette er Jeppe Heins bar, Karriere Bar, i København, hvor kunsten og udsmykningen sammen med forskellige sociale og kulturelle arrangementer er et bærende element. På http://www.karrierebar.com/ kan man bl.a. downloade barens egen avis.
Lav jeres eget overraskende værk
Eleverne kan lave deres eget værk med et overraskende element. Værket kan udformes som en skitse, en beskrivelse eller en model. Modellen kan dokumenteres med digitalfotos til port foliomappen.
Anmeld værket
Eleverne kan lave en skriftlig aflevering i form af en anmeldelse af et af værkerne, hvor de begrunder, hvorfor de mener, at værket er godt eller skidt.
Ved at tage udgangspunkt i et af de foreslåede temaer vil undervisningsmaterialet være velegnet til tværfaglige forløb, eksempelvis Almen Studieforberedelse. Karriere Bar og flere af Jeppe Heins værker vil kunne indgå i faget kulturforståelse, da en væsentlig del af værkerne er sociale og kulturelle møder mennesker imellem. http://www.karrierebar.com/. Moving Bench 2 (a og b) og flere af Jeppe Heins andre værker vil kunne anvendes i valgfaget Design på HF og HTX.
Bonde, Lisbeth og Mette Sandbye: Manual til dansk samtidskunst, Gyldendal, 2006.
Kold, Anders m.fl. (red.): TAKE OFF 20:01 – unge danske kunstnere, udstillingskatalog fra Aarhus Kunstmuseum, 2001.
Zenth, Torben m.fl. (red.): Ny Dansk Kunst 08, Kopenhagen Publishing, 2008.
http://www.kunsten.nu/artikler/artikel.php?jeppe+hein%2C+aros%2C+berlin%2C+sense+city