Maleri (akryl på lærred)
60 x 130 cm
Goddav, 2001
Maleri (akryl på lærred)
60 x 130 cm
Tosomhed, 2001
Maleri (akryl på lærred)
60 x 130 cm
John Kørner (1967-) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1998. Han har deltaget i KUNSTENs (det tidligere Nordjyllands Kunstmuseum) udstilling Match Race i 2007 og Mit Museum i 2010, hvor han skabte det publikumsinvolverende værk Bicycle Museum, en platform, der flyttes forbi tre fotografier ved hjælp af en cykel.
Selvom han benytter sig af forskellige kunstneriske udtryksformer som skulptur, keramik og installation, er han mest kendt for sine malerier. Kørner har ved flere lejligheder gjort opmærksom på maleriet som kunstnerisk udtryksform ved at lade det optræde i det offentlige rum, eksempelvis i træer langs gaden eller på en restaurant. Han har også arbejdet med forholdet mellem maleri og installation ved nærmest at iscenesætte malerierne. Derved sætter han både fokus på værkerne, præsentationen og vores opfattelse af dem. John Kørner arbejder problemorienteret med sine værker, idet han bevidst skaber et ’problem’, som kan bestå i at male i feltet mellem abstrakt og figurativt eller at anvende en farve, en figur eller noget tredje, der bryder helheden. Dette skal skabe plads til eftertænksomhed og kreativitet for ham selv og publikum. Kørners værker har derfor ligheder med konceptkunsten, hvor idéen og konceptet - eller i Kørners tilfælde problemet - er i fokus. Der gives dog ingen endelig løsning på problemet. Værkernes titler er ofte korte og udformet som en kommentar, en hilsen eller et statement. Kørner beskæftiger sig også med samfundsrelaterede og politiske spørgsmål og vil gerne i dialog med sit publikum. Bl.a. har han etableret en bank, hvor man i stedet for penge kan sætte sine idealer ind og lade dem yngle, så der skabes en bedre verden.
De tre billeder i KUNSTENs samling afspejler Kørners fortolkning af landskabsmaleriet, hvor den abstrakte karakter skaber mulighed for, at beskueren kan gå på opdagelse i billedernes univers og skabe sine egne associationer.
Form
Indhold
Budskab
Perspektivering
Goddav, 2001
Landskabsmaleriets udvikling
Følgende værker fra KUNSTENs samling giver et indblik i landskabsbilledets udvikling igennem årene:
Inden besøget er det altid en god idé at undersøge, om de enkelte værker er tilgængelige på museet.
Sæt ord på billedet
Eleverne kan vælge et af de tre malerier, som de går på opdagelse i. De kan skrive et digt eller en fortælling med udgangspunkt i det, de ser i billedet.
Skab jeres eget ”problem”
Eleverne kan selv skabe et værk, hvori der indgår et ”problem”. Ligesom John Kørner kan det enten være et hvidt umalet område på lærredet, en farve, der ”stikker ud” i forhold til de andre, at blande det abstrakte med det figurative, at udstille i det offentlige rum eller noget helt femte.
false
Spændende samfund, 2001
Arbejd med farver
Med inspiration fra John Kørners brug af den gule og violette farve kan eleverne skabe et værk med udgangspunkt i en eller to farver. Klassen kan evt. i fællesskab vælge hvilke farver.
Lav jeres egen udstilling
Hele klassen kan lave værker, som man udstiller udenfor i det offentlige rum eller i et rum på skolen, hvor man ikke forventer det. Projektet kan munde ud i en diskussion af, hvilken rolle rummet og placeringen har for vores opfattelse af kunsten. Projektet kan dokumenteres med digitalfotos til port foliomappen.
Anmeld værket
Eleverne kan lave en skriftlig aflevering i form af en anmeldelse af et af værkerne, hvor de begrunder, hvorfor de mener, at værket er godt eller skidt.
John Kørners malerier kan i dansk analyseres i forhold til litterære værker. Se f.eks. nedenstående eksempler på lyrik. Her kan man bl.a. undersøge forholdet mellem afsender og modtager, om der er brugt tegn, symboler og billedsprog, hvordan digtet stilistisk er opbygget, om der er eksempler på intertekstualitet eller parafrase over andre værker, samt hvilke temaer og budskaber værkerne rummer.
Naja Marie Aidt Et landskab åbenbarer sig…, Da vi kørte over broen for første gang og Hele natten sad jeg i den store have (Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009, s. 135, 174, 227 og 229):
Pia Tafdrup Underskov, Hvid nat og Sus (Tafdrup, Pia: Det drømte træ, Syddansk Universitetsforlag, 2007, sidetal mangler):
Michael Strunge Agat og Døren(Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001, s. 360 og 963):
Ved at tage udgangspunkt i et af de foreslåede temaer vil undervisningsmaterialet være velegnet til tværfaglige forløb som Almen Studieforberedelse. Der er bl.a. mulighed for at lave et projekt, der inddrager både det visuelle fra billedkunst og det auditive fra musik. I forbindelse med musik på højniveau kan eleverne ligesom den elektroniske musiker Tone lægge musik og evt. tekst til et eller flere af værkerne i museets samling. Se f.eks. følgende link for inspiration http://tonetone.org/.
Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009.
Høgsbro, Cecilie in John Kørner: The Problem of Performing, udstillingskatalog fra Gl. Strand.
Jeppesen, Michael: Overblik - 63 danske samtidskunstnere, Politikens Forlag, 2006.
Kold, Anders m.fl. (red.): TAKE OFF 20:01 – unge danske kunstnere, udstillingskatalog fra Aarhus Kunstmuseum, 2001.
Kørner, John: A modern Problem, Container, 2003.
Rathje, Gerd (red.): Frelst fiktion, Museet for Religiøs Kunst, 2008.
Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001.
Tafdrup, Pia: Det drømte træ, Syddansk Universitetsforlag, 2007.
Ørskou, Gitte: Mit Museum, udstillingskatalog fra KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, 2010.
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Kunstnere,_danske/John_K%C3%B8rner
http://www.kunstdk.dk/kunstner/john_korner