My Cat and I, 1999
Videokunst
Varighed: ca. 4 min.Nikolaj Bendix Skyum Larsen
Nikolaj Bendix Skyum Larsen er født i Aalborg i 1971. Han har taget sin uddannelse på Chelsea College of Fine Art i London og Slade School of Fine Art i London. Igennem årene har han udstillet over det meste af verden, og på KUNSTEN (dengang Nordjyllands Kunstmuseum) har han afholdt soloudstillingen Stiger Svæver Falder i 2004 og deltaget i gruppeudstillingen About Time – dansk og international videokunst i 2005. Nikolaj Bendix Skyum Larsen arbejder bl.a. med skulptur, videokunst og forskellige typer installationskunst, herunder lyd og lys. Han har endvidere optrådt med performances under navnet NBSL. Hans kunstneriske virke karakteriseres således af et bredt udsnit af udtryksformer og materialer.
Form og indhold
Budskab
Perspektivering
Gør værket opmærksom på sig selv som værende kunstværk?
Portrættet
Klassen kan arbejde med portrættet i kunsthistorisk perspektiv. Portrættet har igennem årene været anvendt til forskellige formål. Kunstnere har lavet selvportrætter, portrætteret deres familie, venner og bekendte. Portrættet har været anvendt til at skildre historiske, religiøse eller kulturelle begivenheder og har været udført på bestilling til at forevige betydningsfulde personer. Prøv også at studere de portrætteredes blikke. Eksempelvis kan følgende værker fra kunstens samling anvendes:
Inden besøget er det altid en god idé at undersøge, om de enkelte værker er tilgængelige på museet.
My Cat and I og andre kunsthistoriske portrætter
Efter museumsbesøget kan klassen arbejde videre med My Cat and I i et kunsthistorisk perspektiv ved at diskutere værket i forhold til tidligere perioders portrætter.
Kunsten og skønheden
Klassen kan arbejde med skønhedsidealer igennem tiderne. Hvordan har kunsten fremstillet skønhed? Hvordan fremstiller kunsten skønhed i dag? Forsøger hovedpersonen i My Cat and I overhovedet at leve op til et skønhedsideal?
Krop og identitet
Værket kan bruges som afsæt til at diskutere temaer som identitet og kropslighed. Diskuter f.eks., om værket kan ses som en kritik af modeverdenens fokus på perfekt fremtoning, posering og jagten på ”det gode billede”?
Dyrevelfærd
Diskuter evt., om værket kan ses som en kritik af menneskets overlegenhed i forhold til naturen og dyr? Hvordan er hovedpersonens forhold til dyrevelfærd? Hvorfor har kunstneren valgt katten, der normalt betragtes som et egenrådigt og selvstændigt dyr?
Katten som symbol
Klassen kan arbejde med katten som symbol.
Narcissisme
I danskundervisningen kan man diskutere filmen i forhold til narcissisme.
Anmeld værket
Eleverne kan lave en skriftlig aflevering i form af en anmeldelse af et af værkerne, hvor de begrunder, hvorfor de mener, at værket er godt eller skidt.
My Cat and I kan i dansk analyseres i forhold til litterære værker. Se f.eks. nedenstående eksempler. Her kan man bl.a. undersøge forholdet mellem afsender og modtager, om der er anvendt tegn, symboler og billedsprog, hvordan digtet eller kortprosaen stilistisk er opbygget, om der er eksempler på intertekstualitet eller parafrase over andre værker, samt hvilke temaer og budskaber værkerne indeholder.
Naja Marie Aidt Tvangstanke 1 og Katten Tom (Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009, s. 59 og s. 522):
Dan Turèll Digteren om jobbet (Turèll, Dan: Lysende sange, Borgen, 2006, s. 146):
Charles Baudelaire XXXІV Katten og LІ Katten (Baudelaire, Charles: Helvedsblomsterne »Les fleurs du mal «, Nansensgade Antikvariat, 1997, s. 63 og 88)
Charles Baudelaire LXVІ Kattene (Baudelaire, Charles: Helvedsblomsterne »Les fleurs du mal «, Nansensgade Antikvariat, 1997, s. 113)
Ved at tage udgangspunkt i et af de foreslåede temaer vil undervisningsmaterialet være velegnet til tværfaglige forløb som eksempelvis Almen Studieforberedelse. Der er bl.a. mulighed for at lave et projekt, der inddrager både det visuelle fra billedkunst, det auditive fra musik og det kropslige fra dramatik og idræt. I forbindelse med musik på højniveau kan eleverne ligesom den elektroniske musiker Tone lægge musik og evt. tekst til et eller flere af værkerne. Se f.eks. følgende link for inspiration http://tonetone.org/. Værket kan med sine levende billeder også anvendes til mediefag. My Cat and I vil desuden være velegnet til psykologi i forhold til at diskutere begrebet narcissisme.
Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009.
Baudelaire, Charles: Helvedsblomsterne »Les fleurs du mal «, Nansensgade Antikvariat, 1997 (oversat fra fransk af Peter Poulsen).
Turèll, Dan: Lysende sange, Borgen, 2006.
http://www.kunstdk.dk/kunstner/nikolaj_bendix_skyum_larsen/tekster/cv