Maleri, akryl og blyant på lærred
258,5 x 95,3 cm
What palms in a pot do to you, 2006
Maleri, akryl på lærred
60,0 x 60,0 cm
The Wish, 2007
Maleri, akryl på lærred
60,0 x 60,0 cm
Trine Boesen (1972-) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002. I 2007 deltog hun i udstillingen Match Race på KUNSTEN (dengang Nordjyllands Kunstmuseum). Boesen udtrykker sig i litografier, collager, installationer og malerier, som hun med stor præcision i penselstrøgene giver et detaljeret og nærmest grafisk, stringent udtryk. I værkerne skaber hun et farverigt, lettere kaotisk univers, hvor fantasien og den idylliske natur møder den hæsblæsende storby. Billederne bevæger sig på grænsen mellem fantasi og virkelighed, by og landidyl, det hyggelige og det uhyggelige. Uret, som er et af de motiver, der går igen i flere af hendes værker, giver bl.a. associationer til de surrealistiske kunstnere Salvador Dalí og Harry Carlsson, hvoraf nogle af sidstnævntes værker kan ses i KUNSTENs samling. De mange symboler gør også, at der gemmer sig mange historier i billederne.
Form
Indhold
Budskab
Perspektivering
Surrealismen som inspirationskilde
I Turned er det muligt at finde referencer til surrealismen. Se f.eks. uret i nedenstående værk:
Symbolikken i kunsten
Mange af værkerne i KUNSTENs samling indeholder symbolik. Se f.eks. på følgende værker:
Inden besøget er det altid en god idé at undersøge, om de enkelte værker er tilgængelige på museet.
Skab jeres eget værk
Eleverne kan vælge et af elementerne i billedet, som de laver et projekt om. Projektet kan være et digt, en novelle, en model, collage, tegning eller lignende. Værket kan evt. dokumenteres med digitalfotos til port foliomappen.
Anmeld værket
Eleverne kan lave en skriftlig aflevering i form af en anmeldelse af et af værkerne, hvor de begrunder, hvorfor de mener, at værket er godt eller skidt.
Læs mere…
På følgende link er det muligt at se flere af Trine Boesens værker: http://trineboesen.com/category/retrospective/
Trine Boesens malerier kan i dansk analyseres i forhold til litterære værker. Se f.eks. nedenstående eksempler. Her kan man bl.a. undersøge forholdet mellem afsender og modtager, om der er anvendt tegn, symboler og billedsprog, hvordan digtet stilistisk er opbygget, om der er eksempler på intertekstualitet eller parafrase over andre værker, samt hvilke temaer og budskaber værkerne indeholder.
Turned
Naja Marie Aidt By og Gadernes flimmer (Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009, s. 123 og 359):
Michael Strunge Se, Byliv, Byen, Den hæslige by, Mørket er ved at sænke sig over byens cirkel… og Trafiklys skifter… (Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001, s. 72, 136, 207, 325, 725 og 890):
What palms in a pot do to you
Michael Strunge Syner (Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001, s. 83):
Med udgangspunkt i et af de foreslåede temaer vil materialet kunne anvendes til tværfaglige forløb som Almen Studieforberedelse. Der er bl.a. mulighed for at lave et projekt, der inddrager det visuelle fra billedkunst og det auditive fra musik. I forbindelse med musik på højniveau kan eleverne f.eks. lægge musik og evt. tekst til et af værkerne, ligesom den elektroniske musiker Tone har gjort med nogle af værkerne fra samlingen. Se f.eks. følgende link for inspiration http://tonetone.org/.
Aidt, Naja Marie: Samlede digte 1991-2008, Gyldendal, 2009.
Boesen, Trine m.fl.: Paintings, Katalog.
Jeppesen, Michael: Overblik - 63 danske samtidskunstnere, Politikens Forlag, 2006.
Strunge, Michael: Samlede Strunge - Digte 1978-85, Borgen, 2001.